Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Zaburzenia poznawcze
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz podstawowe funkcje poznawcze.
Poznasz przyczyny zaburzeń poszczególnych procesów poznawczych.
Opiszesz schorzenia, w których dochodzi do upośledzenia wszystkich funkcji poznawczych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie hybrydowe.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
JIGSAW;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przeprowadza burzę mózgów, zadając pytanie: „Czym są procesy poznawcze? Co możemy do nich zaliczyć?”.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup. Przydziela każdemu członkowi grupy inne zagadnienie do opracowania, tak aby każdy zespół posiadał całość materiału (zestawy: A + B + C + D + E + F):
zestaw A – zaburzenia pamięci;
zestaw B – zaburzenia funkcji językowych;
zestaw C – zaburzenia percepcji;
zestaw D – zaburzenia funkcji wykonawczych;
zestaw E – zaburzenia uwagi;
zestaw F – globalne zaburzenia poznawcze.
Uczniowie, pracując samodzielnie, opracowują w dowolnej formie otrzymane zagadnienia z wykorzystaniem informacji z części „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przesiadają się i tworzą grupy ekspertów. Dyskutują nad opracowanym materiałem, wyjaśniają wątpliwości oraz zastanawiają się, jak najlepiej przekazać innym uczniom przygotowane zagadnienia.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie wracają do wcześniej utworzonych grup. Prezentują pozostałym materiał, który opracowali i przedyskutowali w grupie ekspertów. Dzięki tej lekcji wszyscy uczniowie mogą opanować główne treści lekcji.
Nauczyciel prosi o zapoznanie się z mapą myśli zawartą w e‑materiale i wykonanie do niej poleceń.
Uczniowie prezentują odpowiedzi do wykonanych poleceń.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przeprowadza grę dydaktyczną. Każda z grup losuje trzy zagadnienia i układa do nich pytanie. Pytania kierowane są do pozostałych grup. Grupa, która odpowie poprawnie, otrzymuje jeden punkt. Wygrywa ta grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 8 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
Mapę myśli można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.