Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Co wolno władcy? – Niccolò Machiavelli, Książę i Jan Kochanowski, Pieśń XIV

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • poznaje okoliczności powstania Pieśni XIV Jana Kochanowskiego oraz Księcia Niccolò Machiavellego,

  • określa, w jaki sposób Kochanowski i Machiavelli postrzegali kwestie związane ze sprawowaniem władzy w państwie oraz prerogatywami władców,

  • analizuje fragmenty Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego oraz fragmenty Księcia Machiavellego, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice w sposobie definiowania celów i powinności władców.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • metoda 635.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Co wolno władcy? – Niccolò Machiavelli, Książę i Jan Kochanowski, Pieśń XIV”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na 6 grup (będą pracowali metodą 635). Każda z grup dostaje arkusz papieru. W ciągu 5 minut członkowie grupy powinni ustalić i zanotować 3 cechy dobrego władcy (dobrej władzy). Następnie przekazują swoją kartę grupie obok, która ma za zadanie rozwinąć propozycje poprzedników. Po upływie kolejnych 5 minut przedstawiciele grup prezentują efekty pracy; jedna osoba zapisuje na tablicy powtarzające się i/lub najważniejsze postulaty. Uczniowie decydują wspólnie, które pomysły powinny są najtrafniejsze.

  2. Prowadzący informuje, że podczas lekcji uczniowie będą analizowali dwa ujęcia problemu dobrego władcy: Jana Kochanowskiego i Niccolò Machiavellego.

  3. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, pracując w parach, wysłuchują audiobooka, a następnie wykonują polecenia 1 i 2 z tej sekcji. Później chętne osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi.

  2. Nauczyciel lub wskazana osoba odczytuje fragment Księcia Niccolò Machiavellego zamieszczony w ćw. 4 w sekcji „Sprawdź się”. Zadaje pytanie: jakie cechy dobrego władcy wymienia autor? Uczniowie odpowiadają swobodnie i notują odpowiedzi w zeszytach.
    Następnie prowadzący zajęcia odtwarza piosenkę Przemysława Gintrowskiego (patrz materiały dodatkowe). Prosi, by uczniowie, słuchając, wynotowali cytaty dotyczące powinności władcy. Później uczniowie wspólnie ustalają, jakie jest przesłanie piosenki Gintrowskiego. Nauczyciel zwraca ich uwagę na zastosowaną w utworze ironię.

  3. Następne ćwiczenie – 5 uczniowie wykonują indywidualnie i przedstawiają propozycje odpowiedzi.

  4. Uczniowie przechodzą do analizy tekstu Jana Kochanowskiego. Wykonują ćw. 6.

Faza podsumowująca:

  1. W podsumowaniu lekcji można wykorzystać ćw. 8, a zwłaszcza ostatnie pytanie: Czy uważasz, że autor Księcia był bezwzględnym cynikiem, czy człowiekiem, który miał odwagę powiedzieć prawdę o ludzkiej naturze? Uzasadnij swoją odpowiedź.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...

Praca domowa:

  1. Wykonaj jedno z poniższych zadań.
    a) Przeczytaj jeszcze raz Pieśń XIV Jana Kochanowskiego. Przeredaguj ją w taki sposób, aby powstała współczesna przemowa skierowana do rządzących. b) Żołnierze rekrutowani do elitarnej amerykańskiej jednostki Delta Force przechodzą wyczerpujące fizycznie oraz psychicznie szkolenie. Ostatni etap selekcji wymaga od rekrutów przeczytania w ciągu 18 godzin Księcia Niccolò Machiavellego. Zastanów się, dlaczego osoby odpowiedzialne za selekcję komandosów zdecydowały się na wybór tej lektury.

Materiały pomocnicze:

  • Machiavelli, sł. Jacek Czech, muz. Przemysław Gintrowski, album Kamienie, 1991.

  • Irena Dzierzgowska, Jak uczyć metodami aktywnymi, Otwock 2007.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.