Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: „Taniec goniony” Lubomirskiego. Kres rządów Jana Kazimierza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia i ocenia z perspektywy omawianej epoki argumenty obu stron konfliktu: obozu króla Jana Kazimierza i rokoszan;
omawia przebieg bitwy pod Mątwami i zawarty kompromis;
ocenia znaczenie rokoszu i bitwy pod Mątwami dla dalszego panowania Jana Kazimierza;
wyjaśnia, w jaki sposób doszło do wyboru Michała Korybuta Wiśniowieckiego na króla.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel weryfikuje informacje.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby jedna osoba (wskazana lub ochotnik) wyjaśniła, jakie były przyczyny rokoszu Lubomirskiego i jak się on zakończył. Inni uczniowie mogą dopowiadać ważne informacje, a jeżeli nauczyciel uzna, że zabrakło istotnych szczegółów, wskazuje zakres tekstu, w którym uczniowie odnajdą sami brakujące informacje.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 5 i 6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Prowadzący poleca, aby uczniowie wyjaśnili, jak doszło do abdykacji Jana Kazimierza i do czego ona doprowadziła. W nawiązaniu do tego zagadnienia uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 2 i 7, które zostały wyświetlone na tablicy. Nauczyciel śledzi na platformie postępy uczestników zajęć, sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Praca z multimedium („Animacja”). Wybrana osoba czyta polecenie 1: „Zapoznaj się z animacją, a następnie wyjaśnij, dlaczego elekcję Michała Korybuta Wiśniowieckiego określa się jako cud. Na czym polegała niezwykłość dokonanego na niej wyboru?”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej lub zgłaszającej się na ochotnika grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedź.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie (nawiązując do polecenia 2): Jakie zalety i mankamenty procedury wolnej elekcji ujawniły się podczas elekcji Michała Korybuta Wiśniowieckiego w 1669 r.? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje, jedna osoba może je zapisywać na tablicy.
Jako uzupełnienie uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 4.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania lekcji uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 1, układając wydarzenia w porządku chronologicznym.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Prosi też, aby wrócili do pytań, które zgłaszali na początku zajęć. Pyta, czy uzyskali na nie odpowiedzi; jeśli nie, uczniowie wspólnie z nauczycielem szukają rozwiązania.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8: „Jesteś uczestnikiem sejmu elekcyjnego po abdykacji Jana Kazimierza w 1669 r. – posłem z województwa łęczyckiego. Wraz z innymi posłami poparłeś kandydaturę Michała Korybuta Wiśniowieckiego. Po powrocie do swojego powiatu składasz swoim wyborcom, których reprezentowałeś na sejmie, relację, uzasadniając swój wybór. Ułóż przemowę, w której wykażesz zalety wyboru Michała Korybuta Wiśniowieckiego na króla i mankamenty wyboru innych kandydatów. Podaj co najmniej cztery argumenty”.
Materiały pomocnicze:
M. Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009.
U. Augustyniak, HIstoria Polski 1572–1795, PWN, Warszawa 2008.
J.A. Gierowski, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648–1763), Oficyna Wydawnicza, Kraków 2001.
W. Kłaczewski, Jerzy Sebastian Lubomirski, Wrocław: Ossolineum, 2002.
J. Bartoszewicz, Elekcja Michała Korybuta, w: Studja historyczne i literackie, t. 2, Kraków 1881.
A. Przyboś, Michał Korybut Wiśniowiecki 1640–1673, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2007, seria: Władcy Polscy.
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana w lekcjach dotyczących wolnej elekcji w Polsce.