Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: „Taniec goniony” Lubomirskiego. Kres rządów Jana Kazimierza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXII. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
2) opisuje sytuację wewnętrzną i położenie międzynarodowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów w latach 1669–1696;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia i ocenia z perspektywy omawianej epoki argumenty obu stron konfliktu: obozu króla Jana Kazimierza i rokoszan;

  • omawia przebieg bitwy pod Mątwami i zawarty kompromis;

  • ocenia znaczenie rokoszu i bitwy pod Mątwami dla dalszego panowania Jana Kazimierza;

  • wyjaśnia, w jaki sposób doszło do wyboru Michała Korybuta Wiśniowieckiego na króla.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel weryfikuje informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi, aby jedna osoba (wskazana lub ochotnik) wyjaśniła, jakie były przyczyny rokoszu Lubomirskiego i jak się on zakończył. Inni uczniowie mogą dopowiadać ważne informacje, a jeżeli nauczyciel uzna, że zabrakło istotnych szczegółów, wskazuje zakres tekstu, w którym uczniowie odnajdą sami brakujące informacje.

  2. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 5 i 6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

  3. Prowadzący poleca, aby uczniowie wyjaśnili, jak doszło do abdykacji Jana Kazimierza i do czego ona doprowadziła. W nawiązaniu do tego zagadnienia uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 2 i 7, które zostały wyświetlone na tablicy. Nauczyciel śledzi na platformie postępy uczestników zajęć, sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

  4. Praca z multimedium („Animacja”). Wybrana osoba czyta polecenie 1: „Zapoznaj się z animacją, a następnie wyjaśnij, dlaczego elekcję Michała Korybuta Wiśniowieckiego określa się jako cud. Na czym polegała niezwykłość dokonanego na niej wyboru?”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej lub zgłaszającej się na ochotnika grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedź.

  5. Prowadzący zadaje uczniom pytanie (nawiązując do polecenia 2): Jakie zalety i mankamenty procedury wolnej elekcji ujawniły się podczas elekcji Michała Korybuta Wiśniowieckiego w 1669 r.? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje, jedna osoba może je zapisywać na tablicy.

  6. Jako uzupełnienie uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 4.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania lekcji uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 1, układając wydarzenia w porządku chronologicznym.

  2. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Prosi też, aby wrócili do pytań, które zgłaszali na początku zajęć. Pyta, czy uzyskali na nie odpowiedzi; jeśli nie, uczniowie wspólnie z nauczycielem szukają rozwiązania.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenie 8: „Jesteś uczestnikiem sejmu elekcyjnego po abdykacji Jana Kazimierza w 1669 r. – posłem z województwa łęczyckiego. Wraz z innymi posłami poparłeś kandydaturę Michała Korybuta Wiśniowieckiego. Po powrocie do swojego powiatu składasz swoim wyborcom, których reprezentowałeś na sejmie, relację, uzasadniając swój wybór. Ułóż przemowę, w której wykażesz zalety wyboru Michała Korybuta Wiśniowieckiego na króla i mankamenty wyboru innych kandydatów. Podaj co najmniej cztery argumenty”.

Materiały pomocnicze:

M. Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009.

U. Augustyniak, HIstoria Polski 1572–1795, PWN, Warszawa 2008.

J.A. Gierowski, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648–1763), Oficyna Wydawnicza, Kraków 2001.

W. Kłaczewski, Jerzy Sebastian Lubomirski, Wrocław: Ossolineum, 2002.

J. Bartoszewicz, Elekcja Michała Korybuta, w: Studja historyczne i literackie, t. 2, Kraków 1881.

A. Przyboś, Michał Korybut Wiśniowiecki 1640–1673, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2007, seria: Władcy Polscy.

Wskazówki metodyczne:

Animacja może być wykorzystana w lekcjach dotyczących wolnej elekcji w Polsce.