Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: E‑sport
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, czym jest e‑sport.
Poznasz głównych reprezentantów Polski w e‑sporcie.
Zapoznasz się z opcjami rozwoju, które oferuje e‑sport.
Uzasadnisz swoje stanowisko dotyczące wprowadzenia e‑sportu na olimpiadę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie odpowiadają na pytanie postawione w sekcji Badanie 1 („Wprowadzenie”). Nauczyciel inicjuje dyskusję dot. profesjonalizacji gier komputerowych.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „E‑sport”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania o to, czy śledzą rozgrywki e‑sportowe, czy sami uczestniczą w turniejach etc.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Film edukacyjny”. W parach dyskutują na temat wprowadzenia e‑sportu na igrzyska olimpijskie.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Jedna z nich przygotowuje argumenty za wprowadzeniem e‑sportu na igrzyska, druga – przeciw. Nauczyciel moderuje debatę. Chętna lub wybrana osoba podsumowuje ją. Uczniowie zapisują swoje wnioski.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dyskutują na temat przyszłości e‑sportu i wpływu pandemii na nią.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przećwiczyć umiejętności miękkie, biorąc udział w dyskusji i korzystając z wiedzy dot. retoryki, którą wynieśli z lekcji j. polskiego czy wiedzy o społeczeństwie.