Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Soczewki wypukłe i ich zastosowanie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | IBSE |
Metody nauczania | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, podsumowująca rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | dyskusja grupowa, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna lub rzutnik |
Materiały pomocnicze: | świeczka, zestaw do prezentacji doświadczeń z optyki |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Pierwszym celem, jak i kluczowym aspektem działań nauczyciela, jest wprowadzenie do tematu i zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. opowiedzenie im o tym, gdzie w otaczającej ich rzeczywistości mogą spotkać soczewki skupiające – pokazanie kilku przykładów w klasie. Uczeń, po takim wstępie, powinien wiedzieć, że nie uczy się o czymś, co jest oderwane od rzeczywistości. Należy także pokazać uczniom, w jaki sposób działają soczewki – z wykorzystaniem zestawu do doświadczeń z optyki i świeczki. Nauczyciel ustawia źródło światła, soczewkę i ekran tak, by był na nim widoczny obraz uzyskany po przejściu światła przez soczewkę. | |
Faza realizacyjna: | |
– nauczyciel za pomocą zestawu do doświadczeń z optyki i świeczki pokazuje uczniom sposób powstawania obrazu oraz to, jak cechy tego obrazu zmieniają się wraz ze zmianą odległości świeczki od soczewki, – uczniowie wyciągają wnioski z zaprezentowanego doświadczenia i zapisują je w zeszycie, – nauczyciel prosi uczniów o odczytanie zapisanych wniosków i ocenia ich poprawność, – uczniowie korygują ewentualne błędy.
– uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania 1‑4; – nauczyciel sprawdza (wspólnie z uczniami) rozwiązania zadań 1‑4, – uczniowie dobierają się w pary - wspólnie rozwiązują zadania 5‑6, – nauczyciel podchodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której reasumuje przedstawione w trakcie lekcji informacje. Następnie uczniowie zadają pytania dotyczące niejasnych kwestii i odpowiadają na krótkie pytania nauczyciela dotyczące materiału przedstawionego na bieżącej lekcji, pozwalające na ocenę stopnia jego zrozumienia. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest samodzielne rozwiązanie zadań 7‑8 oraz opisanie w prosty sposób (na podstawie grafiki interaktywnej lub informacji znalezionych w Internecie), jak działa obiektyw aparatu fotograficznego. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Z grafiką interaktywną uczniowie mogą zapoznać się w fazie wprowadzającej lekcji lub w fazie podsumowującej w celu zapoznania się z jednym z wielu zastosowań soczewek. |