Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Czy to cnotliwie być bogatym, czyli o dylematach moralnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
1) wyjaśnia, czym są potrzeby człowieka i ustala ich hierarchię, uwzględniając społecznie akceptowany system aksjologiczny;
8) charakteryzuje współczesne społeczeństwo i analizuje jego cechy (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe i informacyjne). Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
4) charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych (w tym ich genezę), wyjaśnia mechanizm kontroli społecznej oraz skutki łamania tych norm.
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
11) analizuje i rozważa argumenty stron sporów światopoglądowych (np. na temat: aborcji, eutanazji, modyfikacji genetycznych, in vitro, związków partnerskich).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie bogactwa;
analizuje podejście do bogactwa na przestrzeni dziejów;
ocenia znaczenie bogactwa we współczesnym świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
metoda kuli śnieżnej;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel podaje temat lekcji: „Czy to cnotliwie być bogatym, czyli o dylematach moralnych” i omawia celów zajęć.
2. Wyjaśnienie pojęcia „bogactwo” za pomocą metody kuli śnieżnej: w parach uczniowie rozważają czym jest bogactwo, następnie łączą się w czwórki i ósemki. Na koniec wspólnie proponują wyjaśnienie pojęcia.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.
2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Film”. Uczniowie zapoznają się z treścią filmu, a potem w parach wykonują ćwiczenie 1. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
3. Praca w parach. Uczniowie w parach wykonują e‑ćwiczenia 6‑8 (oparte na tekstach źródłowych św. Tomasza i Mariusza Dudka). Następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych par.
4. Następuje rozmowa nauczająca: Klasa porównuje i ocenia podejście do bogactwa na przestrzeni dziejów. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
5. Uczniowie przechodzą do dyskusji. Wypowiadają się na temat zawarty w drugim ćwiczeniu do multimedium: Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że pieniądze szczęścia nie dają? Wnioski z dyskusji zapisują w ćwiczeniu.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie rozwijają zdanie: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Landes David S., Bogactwo i nędza narodów, Warszawa 2015.
Adam Smith, Bogactwo narodów, Warszawa 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium: Film może służyć do przygotowania się do lekcji powtórkowej.