Zapoznaj się z mapą, a następnie wykonaj ćwiczenia.
PKB krajów świata w 2020 r. według szacunków Międzynarodowego Funduszu Walutowego
R1YK2sF1SSi1D1
Rxy83MDWT2d7E1
1., 2. 4. – zwróć uwagę na rozmieszczenie kolorów na mapie, jasne kraje są biedniejsze od ciemnych. 3. – ten kraj znajduje się w Europie.
1. Niemcy; 2. Norwegia; 3. Luksemburg; 4. Afryka.
Materiał źródłowy do ćwiczeń 6 i 7
1
Tomasz z AkwinuO pożyczaniu
Brać lichwę za wypożyczone pieniądze jest samo przez się grzechem, gdyż sprzedaje się to, czego się nie ma, a to jest oczywistym naruszeniem równości, na której polega sprawiedliwość. (…) Natomiast kto powierza swe pieniądze kupcowi lub rzemieślnikowi, tworząc z nim pewnego rodzaju spółkę, nie przekazuje mu na własność owych pieniędzy, lecz sam pozostaje ich właścicielem, biorąc na siebie ryzyko następstw handlu owego kupca czy roboty rzemieślnika. Dlatego wolno mu żądać części zysku z tego rodzaju spółki, gdyż ten zysk należy się mu.
1 Źródło: Tomasz z Akwinu, O pożyczaniu, [w:] Summa teologiczna, t. 18, tłum. Feliks Wojciech Bednarski, Londyn 1960–1985.
31
Ćwiczenie 6
RV6bmr064gs2f
Zwróć uwagę na podejście do cech towaru i pieniądza opisane w tekście.
W przypadku pieniądza jego główną właściwością, jest wymiana na towar (po to według św. Tomasza został wynaleziony), zaś sam pieniądz nie jest towarem, więc nie można go sprzedawać. Z tego powodu lichwa jest grzechem.
31
Ćwiczenie 7
R1OzovuCshAzC
Zwróć uwagę na rolę kupca i rzemieślnika.
Św. Tomasz z Akwinu jest pozytywnie nastawiony do handlu, ponieważ wiąże się on z pracą wykonywaną przez kupca czy rzemieślnika. Praca obu wiąże się z pewnym ryzykiem i w związku z tym mają prawo czerpać z niej korzyści.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
1
Mariusz DudekMit bogactwa
Obserwowany styl życia wygenerował takie zjawiska jak konsumeryzm, komercjalizm, polaryzacja ekonomiczna, kontrasty aksjologiczne, fetyszyzm kapitału [Czerny, 2010: 50]; [Weiss, 2011]. W ten oto sposób rodzą się ekonomiczne hybrydy, i patologie, które sprzeczne są z odwiecznymi prawami samej natury [Weiss, 2011: 63]. (…) Należy ubolewać, że środowiska ekonomistów tak niewiele uwagi poświęcają kwestiom finansów, a ściślej mówiąc zagadnieniom pieniądza w życiu człowieka i samej gospodarce. Kapitałowi finansowemu przypisuje się czasami uzdrawiające wprost cudowne „właściwości”, których on faktycznie nie ma. Adam Smith napisał monumentalne dzieło „O bogactwie narodów”, które de facto było rozprawą o charakterze raczej aksjologicznym z filozofii moralnej, a mniej opracowaniem czysto ekonomicznym. Smith ograniczył się w nim do analizy życia zachodniego, przez co zawęził pole analiz do Western–economic.. Istota fenomenu tak zwanego „bogactwa” coraz bardziej sprowadza się do akumulacji finansów, a nie realnych dóbr, przez co rodzi się nowy wariant ekonomii wirtualnej. Taki wariant czy model gospodarki wytwarza społeczeństwo konsumpcyjne, które Steve Roy określa mianem a crowd of economic movement. Badacz ten pisze: W dzisiejszych supermarketach możemy spotkać więcej ludzi aniżeli przy stanowiskach pracy. O dowolnych porach dnia wielkie markety są zawsze pełne klientów, którzy tylko kupują i konsumują. To zjawisko, które jeszcze nie tak dawno było zupełnie w naszym życiu nieobecne [Roy, 2010]. Przytoczona tu wypowiedź Roya jest nader znamienna. Zwraca on uwagę na pewien rodzaj paradoksu cywilizacyjnego, który najkrócej mówiąc polega na tym, że wytwórcy dóbr cywilizacyjnych mają niższy udział w tej konsumpcji, aniżeli ludzie sfery usług (artyści, reżyserzy, sportowcy, menedżerowie, pośrednicy, handlarze szarej strefy, spekulanci) [Roy, 2010].
mit Źródło: Mariusz Dudek, Mit bogactwa, „Społeczeństwo i Edukacja. Międzynarodowe Studia Humanistyczne” 2012, t. 1, s. 300–301.
RSnZpfUbWKK8b
Zwróć uwagę na to, jaką formę przybiera bogactwo.
Bogactwo we współczesnym świecie zmieniło swoje oblicze. Stało się nie tylko wirtualne, ale i doprowadziło do nadmiernego konsumpcjonizmu oraz nierównego podziału dóbr.