Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Filip Turoboś

Przedmiot: Matematyka

Temat: Funkcja wykładnicza - pojęcie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

14) posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie funkcji wykładniczej,

  • rozpoznaje zależność pomiędzy podstawą funkcji wykładniczej i kształtem jej wykresu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, pracując w parach, analizują materiał przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w grupy, tworzą mapy myśli zawierające poznane wiadomości dotyczące funkcji wykładniczej.

  3. Wykonane schematy umieszczają w widocznym miejscu. Porównują swoje spostrzeżenia.

  4. Uczniowie oglądają animację, omawiają przedstawiony w niej materiał na forum klasy. Następnie samodzielnie wykonują polecenie związane z animacją.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Przeanalizowanie animacji oraz wykonanie poleceń z nią związanych może być pracą domową dla uczniów. Animację można również wykorzystać na lekcji o wykresach funkcji wykładniczej.