Dla nauczyciela
Autor: Filip Turoboś
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcja wykładnicza - pojęcie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
14) posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie funkcji wykładniczej,
rozpoznaje zależność pomiędzy podstawą funkcji wykładniczej i kształtem jej wykresu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują materiał przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w grupy, tworzą mapy myśli zawierające poznane wiadomości dotyczące funkcji wykładniczej.
Wykonane schematy umieszczają w widocznym miejscu. Porównują swoje spostrzeżenia.
Uczniowie oglądają animację, omawiają przedstawiony w niej materiał na forum klasy. Następnie samodzielnie wykonują polecenie związane z animacją.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Przeanalizowanie animacji oraz wykonanie poleceń z nią związanych może być pracą domową dla uczniów. Animację można również wykorzystać na lekcji o wykresach funkcji wykładniczej.