Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Struktura towarowa handlu światowego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.
Uczeń:
3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia miejsce i strukturę handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad sprawiedliwego handlu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
dokonuje analizy importu oraz eksportu towarów w wybranych krajach,
omawia zróżnicowanie przestrzenne wymiany handlowej,
omawia znaczenie handlu międzynarodowego w gospodarce światowej.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, atlas geograficzny, mapa polityczna świata
Materiały pomocnicze
Jaszczyński M., Znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju gospodarczym, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne” 2016, t. 1 (23), s. 373–384.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią wprowadzenia do e‑materiału. Wyjaśnia wątpliwości i odpowiada na pytania uczniów.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel dzieli uczniów na małe zespoły i przydziela im po dwa państwa. Zadaniem uczniów jest uzyskanie z grafiki interaktywnej informacji na temat struktury wymiany handlowej w przydzielonych państwach. Uczniowie powinni omówić strukturę towarową handlu w tych państwach, a także porównać je ze sobą.
Poszczególne zespoły prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością prezentowanych przez uczniów wniosków.
Po prezentacji prac zespołów uczniowie w parach wykonują drugą część polecenia do grafiki interaktywnej („Wskaż ogólne prawidłowości dotyczące struktury towarowej handlu na świecie”). Nauczyciel prosi ochotników lub wskazanych uczniów o przedstawienie rezultatów pracy. Omawiając ogólne prawidłowości dotyczące handlu towarowego na świecie, uczniowie wykorzystują atlasy geograficzne bądź mapę ścienną (np. mapa polityczna świata).
Nauczyciel przedstawia zasady wykonania zadania: zadaniem uczniów jest wykonanie mapy myśli przedstawiającej głównych eksporterów i importerów towarów na świecie oraz scharakteryzowanie struktury towarowej handlu w grupach krajów o różnym stopniu rozwoju (praca w grupach, mogą to być zespoły utworzone przez nauczyciela na początku lekcji). Uczniowie korzystają z prowadzonych wcześniej notatek, mogą wykorzystywać e‑materiał.
Na forum klasy nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
Faza podsumowująca
Uczniowie indywidualnie lub w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wybrani uczniowie lub ochotnicy prezentują rezultaty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji. Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, uwzględniając ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, przygotuj pracę pisemną na temat zmian w strukturze towarowej polskiego handlu po przystąpieniu do Unii Europejskiej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach lekcji dotyczącej związku przemysłu i struktury towarowej handlu zagranicznego z zasobami surowców mineralnych (zakres rozszerzony: XIX. 2).