Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Struktura towarowa handlu światowego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.

Uczeń:

3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia miejsce i strukturę handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad sprawiedliwego handlu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • dokonuje analizy importu oraz eksportu towarów w wybranych krajach,

  • omawia zróżnicowanie przestrzenne wymiany handlowej,

  • omawia znaczenie handlu międzynarodowego w gospodarce światowej.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, atlas geograficzny, mapa polityczna świata

Materiały pomocnicze

Jaszczyński M., Znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju gospodarczym, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne” 2016, t. 1 (23), s. 373–384.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią wprowadzenia do e‑materiału. Wyjaśnia wątpliwości i odpowiada na pytania uczniów.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel dzieli uczniów na małe zespoły i przydziela im po dwa państwa. Zadaniem uczniów jest uzyskanie z grafiki interaktywnej informacji na temat struktury wymiany handlowej w przydzielonych państwach. Uczniowie powinni omówić strukturę towarową handlu w tych państwach, a także porównać je ze sobą.

  • Poszczególne zespoły prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością prezentowanych przez uczniów wniosków.

  • Po prezentacji prac zespołów uczniowie w parach wykonują drugą część polecenia do grafiki interaktywnej („Wskaż ogólne prawidłowości dotyczące struktury towarowej handlu na świecie”). Nauczyciel prosi ochotników lub wskazanych uczniów o przedstawienie rezultatów pracy. Omawiając ogólne prawidłowości dotyczące handlu towarowego na świecie, uczniowie wykorzystują atlasy geograficzne bądź mapę ścienną (np. mapa polityczna świata).

  • Nauczyciel przedstawia zasady wykonania zadania: zadaniem uczniów jest wykonanie mapy myśli przedstawiającej głównych eksporterów i importerów towarów na świecie oraz scharakteryzowanie struktury towarowej handlu w grupach krajów o różnym stopniu rozwoju (praca w grupach, mogą to być zespoły utworzone przez nauczyciela na początku lekcji). Uczniowie korzystają z prowadzonych wcześniej notatek, mogą wykorzystywać e‑materiał.

  • Na forum klasy nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie indywidualnie lub w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wybrani uczniowie lub ochotnicy prezentują rezultaty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji. Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, uwzględniając ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, przygotuj pracę pisemną na temat zmian w strukturze towarowej polskiego handlu po przystąpieniu do Unii Europejskiej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach lekcji dotyczącej związku przemysłu i struktury towarowej handlu zagranicznego z zasobami surowców mineralnych (zakres rozszerzony: XIX. 2).