Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Stany Zjednoczone na przełomie XIX i XX wieku. Udział w ekspansji kolonialnej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia, jak wyglądała sytuacja wewnętrzna Stanów Zjednoczonych w kolejnych latach po wojnie secesyjnej;
wyjaśnia, jak Stany podbijały plemiona rdzennych mieszkańców;
wyjaśnia, czym były trusty;
przedstawia, jaki status miała Kanada pod koniec XIX wieku;
wyjaśnia, co działo się w tym czasie w Ameryce Południowej;
pokazuje, jak Brytyjczycy skolonizowali Australię i Nową Zelandię.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat zajęć i poleca, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego sytuacji Stanów Zjednoczonych na przełomie XIX i XX w. i udziału w ekspansji kolonialnej. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.
Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel wyjaśnia treść polecenia nr 2 „Na podstawie lektury tekstów źródłowych zamieszczonych w multimedium edukacyjnym oceń, czy używanie terminu „imperium kolonialne” w stosunku do Stanów Zjednoczonych przełomu wieków XIX i XX jest uprawnione. Odpowiedź uzasadnij”, w kolejnym etapie wybrany uczeń rozwiązuje je i opisuje kolejno wykonywane kroki. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, wyjaśniając, dlaczego tereny Panamy miały dla Stanów tak wielkie znaczenie.
Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem. Klasa dzieli się na małe grupy do pięciu osób. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń nr 2, 3 i 4. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Stany Zjednoczone na przełomie XIX i XX wieku. Udział w ekspansji kolonialnej” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów. Wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 3 i 4 z sekcji „Audiobook + sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, red. M. Sobańska‑Bondaruk, B. Lenard, Warszawa 1998.
A. Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, PWN, Warszawa 2008.
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.