Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Doświadczalne wyznaczanie ogniskowej soczewki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenie |
Formy zajęć: | praca indywidualna, dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | soczewka, ekran (kartka lub ściana), źródło światła, soczewki, metrówka |
Materiały pomocnicze: | kalkulator bądź komputer z arkuszem kalkulacyjnym |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Rozmawia z uczniami na temat soczewek oraz ich zastosowania w życiu człowieka i w urządzeniach. | |
Faza realizacyjna: | |
– nauczyciel prosi uczniów o zaproponowanie metody pozwalającej na wyznaczenie ogniskowej soczewki, – uczniowie proponują rozwiązanie problemu, – nauczyciel prosi uczniów o wskazanie, co będzie im potrzebne do wykonania tego doświadczenia, a następnie przygotowuje potrzebne materiały, – nauczyciel wskazuje uczniów, którzy wykonają doświadczenie w klasie, a także ucznia, który będzie zapisywał wyniki w arkuszu kalkulacyjnym (lub na tablicy), – uczniowie wykonują doświadczenie; w razie pytań, nauczyciel służy pomocą. Jeśli w szkole nie ma warunków do wykonania doświadczenia, należy tę część lekcji przeprowadzić z użyciem wirtualnego laboratorium dołączonego do niniejszego materiału.
– uczniowie wyznaczają ogniskową użytej soczewki, a następnie wyciągają wnioski z przeprowadzonego doświadczenia (np. dotyczące problemów z uzyskaniem dużej dokładności pomiaru, różnych możliwości ustawienia soczewki i przedmiotu pozwalających na uzyskanie ostrego obrazu, ustalenia najlepszej kombinacji tych ustawień), – nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskiego rozumowania i koryguje ewentualne błędy. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania: 1, 3, 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z wirtualnym laboratorium i odtworzenie z jego pomocą doświadczenia przeprowadzonego w szkole, a następnie wykonanie trzech zadań dołączonych do niniejszego materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Wirtualne laboratorium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia podczas lekcji lub po jej przeprowadzeniu. |