Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Pozytywne i negatywne skutki globalizacji – gospodarka światowa, państwo, obywatel
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.
Uczeń:
2) charakteryzuje przejawy procesów globalizacji w aspekcie gospodarczym, społecznym i politycznym, dyskutuje na temat skutków tego procesu dla Polski i podaje ich przykłady na podstawie własnych obserwacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie globalizacji,
analizuje wpływ globalizacji w skali makro (gospodarka światowa, państwo) i mikro (obywatel),
ustala prognozę dotyczącą globalizacji.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, metody operatywne (praca z filmem edukacyjnym i tekstem e‑materiału), mapa myśli
Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablet, e‑materiał, podręcznik
Materiały pomocnicze
Lemańska‑Majdzik A., Globalizacja - szansa czy zagrożenie dla współczesnego świata, http://www.sbc.org.pl/Content/80841/Zarz%C4%85dzanie1.2013%20Lema%C5%84ska2.pdf, [dostęp: 17.06.2020].
Molendowski E. (red.) Globalizacja i regionalizacja we współczesnym świecie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012.
Molendowski E., A. Mroczek (red.) Globalizacja i regionalizacja we współczesnym świecie, wyzwania integracji i rozwoju, Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2015.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do lekcji – polecenie, aby uczniowie zapoznali się z tekstem wprowadzenia do e‑materiału; nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat tego, jak uczniowie rozumieją pojęcie globalizacji.
Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
Pogadanka – dopracowanie definicji procesu globalizacji.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z informacjami w e‑materiale na temat globalizacji w skali makro – dyskusja na forum klasy na temat UE i G20 oraz korporacji międzynarodowych (zalety i wady globalizacji w skali makro); możliwe wykorzystanie podręcznika.
Następnie uczniowie zostają podzieleni na grupy 4-, 5‑osobowe; ich zadaniem jest zapoznanie się z e‑materiałem dotyczącym globalizacji w skali mikro. Następuje przedyskutowanie materiału w grupach.
Po krótkiej dyskusji w grupach nauczyciel przedstawia uczniom wypowiedź prof. UMK (film edukacyjny zawarty w e‑materiale) pod tytułem: Przedstawienie prognoz procesu globalizacji i jego wpływu na świat, państwo i pojedynczego obywatela.
Po obejrzeniu filmu uczniowie tworzą mapę myśli, odpowiadając na pytania: Jak globalizacja wpłynie bezpośrednio na twoje życie? Ułatwi je czy skomplikuje? Czy będzie to miało znaczenie dla twojego przyszłego życia zawodowego lub relacji osobistych?
Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują mapy myśli.
Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów, wspólnie tworzą krótką notatkę z lekcji na temat pozytywnych i negatywnych skutków globalizacji.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.
Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.
Nauczyciel wyjaśnia ewentualne trudności.
Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co im się najbardziej podobało, co było dla nich nową wiedzą, gdzie mogą ją wykorzystać.
Praca domowa
Wyjaśnij wpływ globalizacji na gospodarkę światową.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany przy analizie mocnych i słabych stron miejscowości zamieszkania, zagrożeń i szans jej rozwoju (zakres rozszerzony XVI. 8).