Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Niekonwencjonalne formy przystosowania się do zmiany systemowej na podstawie literatury
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne. Uczeń:
10) analizuje uznane za niekonwencjonalne formy przystosowania się do zmiany systemowej na podstawie literatury (np. rozdziału 5. i 6. pracy Koniec radzieckiego życia. Ekonomie życia codziennego po socjalizmie Caroline Humphrey lub fragmentów pracy Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Etnografia człowieka zdegradowanego Tomasza Rakowskiego).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje strukturę polskiego społeczeństwa okresu komunizmu;
wyjaśnia czynniki kształtujące potransformacyjną rzeczywistość różnych grup społecznych;
analizuje uznane za niekonwencjonalne formy przystosowania się do zmiany systemowej na podstawie literatury.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda sytuacyjna;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie szukają w literaturze przykładów tego, jak mówi się o transformacji ustrojowej.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przedstawienie przygotowanych przez uczniów cytatów. Inicjuje dyskusję na temat tego, jak cytowani autorzy postrzegali transformację. Nauczyciel pyta, czy wiek autorów może wpływać na sposób patrzenia na ten etap historii; jeśli tak – jak?
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Niekonwencjonalne formy przystosowania się do zmiany systemowej na podstawie literatury”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć do zagadnienia poruszonego w sekcji „Przeczytaj”. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie informacji nt. blasków i cieni transformacji.
Praca domowa:
Odpowiedz na pytanie: kto stracił, a kto zyskał w wyniku transformacji ustrojowej? Dlaczego?
Materiały pomocnicze:
Tomasz Rakowski, Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Etnografia człowieka zdegradowanego, Gdańsk 2009.
Mirosława Marody, Od społeczeństwa drugiego obiegu do społeczeństwa obywatelskiego, „Studia Socjologiczne” 2011 r., nr 1 (200), journals.pan.pl.
Andrzej Szahaj, Nostalgia za jednością, repozytorium.umk.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.