Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Zjawisko jednoczesnego odbicia i załamania światła |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | praca indywidualna, dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | zestaw do doświadczeń z optyki geometrycznej lub laser i kuweta z wodą / płytka równoległościenna |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Rozmawia z uczniami na temat przykładów zjawiska jednoczesnego odbicia i załamania światła w życiu codziennym. Jako przykład przywołuje krajobraz odbijający się w tafli jeziora, a następnie porusza temat zanurzenia się w wodzie i tego jak wygląda obraz poniżej tafli wody. Złudzenie, kiedy sięgasz po kamyk, czy muszelkę a ona jednak leży w innym miejscu, niż podpowiada nam oko. Uczniowie znajdują swoje przykłady: zanurzenie się do połowy w basenie i obserwowanie nóg, łyżeczka czy słomka w szklance z wodą itp. Nauczyciel podkreśla w tym miejscu, czym jest współczynnik załamania i z jakimi współczynnikami mamy do czynienia w życiu (próżnia, powietrze, woda, plastik, szkło, szkło optyczne, diament). | |
Faza realizacyjna: | |
– nauczyciel prezentuje uczniom zjawisko jednoczesnego odbicia i załamania światła,
– uczniowie wykonują samodzielnie zadania 1,2,3 oraz 5, stanowiące zawartość niniejszego materiału, | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest wykonanie zadań 6,7 oraz 8 dołączonych do niniejszego materiału oraz zapoznanie się z animacją. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub na lekcji dotyczącej zjawiska odbicia i załamania światła. |