Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Interpretacja geometryczna nierówności typu x-a>b

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: x+4=5, x-2<3, x+34.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • utrwala definicję geometryczną wartości bezwzględnej

  • zaznaczana osi liczbowej przedziały określane za pomocą warunków x-a>b oraz x-ab

  • zapisuje za pomocą warunków x-a>b oraz x-ab, przedziały przedstawione na osi liczbowej

  • rozwiązuje nierówności typu warunków x-a>b oraz x-ab korzystając z geometrycznej interpretacji wartości bezwzględnej liczby

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku

  • stoliki zadaniowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie przypominają sobie wiadomości i umiejętności dotyczące interpretacji geometrycznej nierówności typu x>b oraz x-ab.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w częściach: „Przeczytaj” oraz „Animacja”.

  2. Pracując indywidualnie, uczniowie wykonują polecenie umieszczone pod medium bazowym. Przy pomocy nauczyciela wyjaśniają wątpliwości.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Grupy podchodzą do kolejnych stolików z przygotowanymi zadaniami.
    Grupa I:
    Zaznaczanie na osi rozwiązań nierówności typu x-a>b oraz x-ab.
    Np.: ćwiczenia: 1, 2, 3.
    Grupa II:
    Odczytywanie z osi liczbowej i zapisywanie w postaci nierówności przedstawionych na niej zbiorów.
    Np.: ćwiczenia: 4, 5.
    Grupa III:
    Rozwiązywanie nierówności postaci x-a>b oraz x-ab, przy pomocy wykresów funkcji.
    Np.: ćwiczenia: 6, 7.
    Grupa IV:
    Rozwiązywanie nierówności postaci x-a>b oraz x-ab.
    Np.: ćwiczenie: 8.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania. Wspólnie znajdują rozwiązanie problemów.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zdążyli zrobić na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może większą liczbę ćwiczeń przeznaczyć na pracę domową, przygotowując więcej zadań do stolików zadaniowych.

Podczas jej rozwiązywania uczniowie mogą ponownie przeanalizować przykłady zawarte w częściach: „Przeczytaj” oraz „Animacja”.