Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość
Temat: Subkultura i kontrkultura
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz pojęcie „subkultura”.
Przeanalizujesz, do jakich znanych ci grup społecznych można odnieść to pojęcie.
Zaprezentujesz swoje stanowisko w dyskusji na temat: „Czy i w jaki sposób subkultura może stać się elementem dominującym w kulturze?”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Uczniowie przygotowują notatki na temat kontrkultur, ich przykładów, charakterystyki etc.
Faza wstępna:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich wybiera subkulturę i przygotowuje prezentację na jej temat. Nauczyciel prosi, by uczniowie w prezentacjach zawarli refleksję na temat tego, czy opisywane subkultury są dalej obecne, a jeśli nie – dlaczego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat popularności subkultur. Czy uczniowie identyfikują się z jakimiś? Co o nich myślą? Co według nich odróżnia od siebie członków subkultur?
Nauczyciel prosi uczniów o ustosunkowanie się do stwierdzenia przedstawionego w Problemie 1. Może zadać pytania pomocnicze dot. luki pokoleniowej, różnicy w światopoglądzie i podejściu do różnych aspektów życia.
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Przygotuj notatkę na temat tego, jak w Polsce zmieniała się rola oraz postrzeganie subkultur. Co na to wpływało? Jak oceniasz rolę subkultur współcześnie?