Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: Historia

Temat: Włochy i państwa niemieckie po kongresie wiedeńskim

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXX. Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń:
2) opisuje funkcjonowanie systemu wiedeńskiego i charakteryzuje próby jego podważenia;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego XIX‑wieczni władcy bali się kolei;

  • przedstawia argumenty przemawiające za funkcjonowaniem Włoch i Niemiec jako wielu osobnych państewek i przeciw niemu;

  • ocenia skuteczność działania Świętego Przymierza.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • mapa mentalna,

  • rozmowa kierowana,

  • debata „za” i „przeciw”,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cel lekcji: Jaka była sytuacja na Półwyspie Apenińskim i państwach Niemieckich po kongresie wiedeńskim i na ile skuteczne były działania Świętego Przymierza.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby przez chwilę się zastanowili i przypomnieli sobie, jakie państwa i w jakim celu zawarły sojusz zwany Świętym Przymierzem.

  3. Uczniowie metodą burzy mózgów odpowiadają na pytanie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każdej z nich przydziela zadanie do wykonania zapisane na arkuszach – uczniowie korzystają z zasobów e‑podręcznika. Prosi o wyznaczenie liderów grup, którzy będą kierowali pracą grupy.

  • Grupa 1 – zapozna się z tekstem dotyczącym rozbicia i podziału Półwyspu Apenińskiego.

  • Grupa 2 – dowie się, dlaczego władcy włoskich państewek walczyli z postępem i nie chcieli budowy kolei.

  • Grupa 3 – prześledzi, kto i dlaczego dążył do zjednoczenia Włoch (ruchy rewolucyjne).

  • Grupa 4 – wskaże, jak przebiegał okres restauracji w Niemczech.

  • Grupa 5 – opisze, w jakim celu powstała policja Metternicha.

  1. O wyznaczonym czasie nauczyciel prosi poszczególne grupy o prezentację swoich zadań. Zapisując najważniejsze informacje, zagadnienia na mapie mentalnej przygotowanej przez nauczyciela na tablicy. W razie konieczności nauczyciel zadaje dodatkowe pytania grupom i koordynuje pracę uczniów.

  2. Gdy wszystkie grupy skończą swoje prezentacje, nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z linią chronologiczną i wykonanie w parach poleceń, które po wyznaczonym czasie będą wspólnie omawiane.

  3. W ramach podsumowania pracy z e‑materiałem oraz w grupach nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach zastanowili się i ocenili skuteczność działania Świętego Przymierza.

  4. Uczniowie po krótkiej rozmowie podają swoje odpowiedzi, które zostają zapisane na tablicy.

  5. Następnie nauczyciel wyznacza uczniom zadanie:

  • Proszę podać argumenty przemawiające za funkcjonowaniem Włoch i Niemiec jako wielu osobnych państewek i przeciw niemu.

W tym celu klasa dzieli się na dwie grupy i wspólnie ustala propozycje odpowiedzi na podstawie wiedzy zdobytej na lekcji. Obie grupy po wyznaczonym czasie przedstawiają swoje argumenty.

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się i wykonanie ćwiczeń 1–4. Po wyznaczonym czasie wybrani lub chętni uczniowie podają swoje odpowiedzi. W razie potrzeby nauczyciel je koryguje.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie uczniowie wykonują ćwiczenie 8 w e‑materiale i wspólnie omawiają odpowiedzi.

  2. Na koniec nauczyciel ocenia pracę uczniów w grupach.

Praca domowa:

Wykonanie pozostałych ćwiczeń.

Zapoznanie się z e‑materiałem do następnej lekcji.

Materiały pomocnicze:

P. Kennedy, Mocarstwa świata. Narodziny, rozkwit, upadek, Warszawa 1994, s. 168–169.

Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji, 1815‑1849, pod red. W. Zajewskiego, Warszawa 1991.

A. Chwalba, Historia Polski 1795‑1918, Kraków 2000.

B. Croce, Historia Europy w XIX wieku, Warszawa 1998.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wybrani lub chętni uczniowie na podstawie linii chronologicznej wykonują prezentację multimedialną do lekcji, która posłuży do omówienia części tematu.