Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: Historia
Temat: Włochy i państwa niemieckie po kongresie wiedeńskim
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego XIX‑wieczni władcy bali się kolei;
przedstawia argumenty przemawiające za funkcjonowaniem Włoch i Niemiec jako wielu osobnych państewek i przeciw niemu;
ocenia skuteczność działania Świętego Przymierza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
mapa mentalna,
rozmowa kierowana,
debata „za” i „przeciw”,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cel lekcji: Jaka była sytuacja na Półwyspie Apenińskim i państwach Niemieckich po kongresie wiedeńskim i na ile skuteczne były działania Świętego Przymierza.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przez chwilę się zastanowili i przypomnieli sobie, jakie państwa i w jakim celu zawarły sojusz zwany Świętym Przymierzem.
Uczniowie metodą burzy mózgów odpowiadają na pytanie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każdej z nich przydziela zadanie do wykonania zapisane na arkuszach – uczniowie korzystają z zasobów e‑podręcznika. Prosi o wyznaczenie liderów grup, którzy będą kierowali pracą grupy.
Grupa 1 – zapozna się z tekstem dotyczącym rozbicia i podziału Półwyspu Apenińskiego.
Grupa 2 – dowie się, dlaczego władcy włoskich państewek walczyli z postępem i nie chcieli budowy kolei.
Grupa 3 – prześledzi, kto i dlaczego dążył do zjednoczenia Włoch (ruchy rewolucyjne).
Grupa 4 – wskaże, jak przebiegał okres restauracji w Niemczech.
Grupa 5 – opisze, w jakim celu powstała policja Metternicha.
O wyznaczonym czasie nauczyciel prosi poszczególne grupy o prezentację swoich zadań. Zapisując najważniejsze informacje, zagadnienia na mapie mentalnej przygotowanej przez nauczyciela na tablicy. W razie konieczności nauczyciel zadaje dodatkowe pytania grupom i koordynuje pracę uczniów.
Gdy wszystkie grupy skończą swoje prezentacje, nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z linią chronologiczną i wykonanie w parach poleceń, które po wyznaczonym czasie będą wspólnie omawiane.
W ramach podsumowania pracy z e‑materiałem oraz w grupach nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach zastanowili się i ocenili skuteczność działania Świętego Przymierza.
Uczniowie po krótkiej rozmowie podają swoje odpowiedzi, które zostają zapisane na tablicy.
Następnie nauczyciel wyznacza uczniom zadanie:
Proszę podać argumenty przemawiające za funkcjonowaniem Włoch i Niemiec jako wielu osobnych państewek i przeciw niemu.
W tym celu klasa dzieli się na dwie grupy i wspólnie ustala propozycje odpowiedzi na podstawie wiedzy zdobytej na lekcji. Obie grupy po wyznaczonym czasie przedstawiają swoje argumenty.
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się i wykonanie ćwiczeń 1–4. Po wyznaczonym czasie wybrani lub chętni uczniowie podają swoje odpowiedzi. W razie potrzeby nauczyciel je koryguje.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie uczniowie wykonują ćwiczenie 8 w e‑materiale i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Na koniec nauczyciel ocenia pracę uczniów w grupach.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń.
Zapoznanie się z e‑materiałem do następnej lekcji.
Materiały pomocnicze:
P. Kennedy, Mocarstwa świata. Narodziny, rozkwit, upadek, Warszawa 1994, s. 168–169.
Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji, 1815‑1849, pod red. W. Zajewskiego, Warszawa 1991.
A. Chwalba, Historia Polski 1795‑1918, Kraków 2000.
B. Croce, Historia Europy w XIX wieku, Warszawa 1998.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wybrani lub chętni uczniowie na podstawie linii chronologicznej wykonują prezentację multimedialną do lekcji, która posłuży do omówienia części tematu.