Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Własności funkcji logarytmicznej fx=logax dla 0<a<1

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste

Zakres podstawowy. Uczeń:

5) stosuje własności monotoniczności potęgowania, w szczególności własności: jeśli x<y oraz a>1, to ax<ay, zaś gdy x<y oraz 0<a<1, to ax>ay;

9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń:

2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;

3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;

4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały w których funkcja przyjmuje większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, najmniejsze i największe wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • sporządza wykres funkcji fx=logax,

  • odczytuje własności funkcji fx=logax z jej wykresu,

  • stosuje definicję logarytmu,

  • odczytuje z wykresu funkcji jej własności,

  • wyznacza argument dla danej wartości funkcji i odwrotnie,

  • rozwiązuje zadania posługując się funkcją logarytmiczną lub jej wykresem,

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • praca z tekstem,

  • mini - konkurs zadaniowy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • tablica interaktywna/rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  1. uczniowie przypominają definicję logarytmu,

  2. uczniowie, na tablicy rysują wykres funkcji fx=logax,

  3. nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe grupy,

  2. każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji Przeczytaj,

  3. uczniowie w grupach analizują przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj,

  4. nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek,

  5. uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”, nauczyciel pyta poszczególnych uczniów o poprawne odpowiedzi. Pozostali uczniowie omawiają i argumentują ich poprawność. W razie wątpliwości, uczniowie przedstawiają na tablicy poprawne rozwiązanie,

  6. uczniowie, w parach, oglądają animację oraz rozwiązują polecenia 2‑3 znajdujące się pod animacją. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy,

  7. uczniowie pozostają w parach i rozwiązują zadania 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i w razie potrzeby podaje podpowiedzi.

  8. Mini - konkurs zadaniowy - nauczyciel przedstawia do rozwiązania proste zadania wzorowane na przykładach z sekcji Przeczytaj. Trzech ochotników na przemian rozwiązuje zadania  przedstawiane przez nauczyciela. Wygrywa uczeń, który najlepiej i najszybciej rozwiąże poprawnie  zadania.

Faza podsumowująca:

  1. uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień,

  2. nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Własności funkcji logarytmicznej fx=logax dla 0<a<1”).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animację można również wykorzystać w realizacji lekcji „Funkcja logarytmiczna”.