Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Własności funkcji logarytmicznej dla
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) stosuje własności monotoniczności potęgowania, w szczególności własności: jeśli oraz , to , zaś gdy oraz , to ;
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały w których funkcja przyjmuje większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, najmniejsze i największe wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
sporządza wykres funkcji ,
odczytuje własności funkcji z jej wykresu,
stosuje definicję logarytmu,
odczytuje z wykresu funkcji jej własności,
wyznacza argument dla danej wartości funkcji i odwrotnie,
rozwiązuje zadania posługując się funkcją logarytmiczną lub jej wykresem,
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
praca z tekstem,
mini - konkurs zadaniowy.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
uczniowie przypominają definicję logarytmu,
uczniowie, na tablicy rysują wykres funkcji ,
nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe grupy,
każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji Przeczytaj,
uczniowie w grupach analizują przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj,
nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek,
uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”, nauczyciel pyta poszczególnych uczniów o poprawne odpowiedzi. Pozostali uczniowie omawiają i argumentują ich poprawność. W razie wątpliwości, uczniowie przedstawiają na tablicy poprawne rozwiązanie,
uczniowie, w parach, oglądają animację oraz rozwiązują polecenia 2‑3 znajdujące się pod animacją. Wybrani uczniowie przedstawiają poprawne rozwiązania na tablicy,
uczniowie pozostają w parach i rozwiązują zadania 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i w razie potrzeby podaje podpowiedzi.
Mini - konkurs zadaniowy - nauczyciel przedstawia do rozwiązania proste zadania wzorowane na przykładach z sekcji Przeczytaj. Trzech ochotników na przemian rozwiązuje zadania przedstawiane przez nauczyciela. Wygrywa uczeń, który najlepiej i najszybciej rozwiąże poprawnie zadania.
Faza podsumowująca:
uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień,
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Własności funkcji logarytmicznej dla ”).
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcjiDefinicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Historia i określenie logarytmówHistoria i określenie logarytmów
Definicja logarytmu. Własności logarytmuDefinicja logarytmu. Własności logarytmu
ZadaniaZadania
Działania na logarytmach. PrzykładyDziałania na logarytmach. Przykłady
Wykresy funkcji specjalnych i ich własnościWykresy funkcji specjalnych i ich własności
Wskazówki metodyczne:
Animację można również wykorzystać w realizacji lekcji „Funkcja logarytmiczna”.