Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Skazani na klęskę. Przebieg insurekcji kościuszkowskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

XXVII. Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosją i powstanie kościuszkowskie).

Uczeń:

2) charakteryzuje przebieg powstania kościuszkowskiego, z uwzględnieniem roli jego przywódców;

zakres rozszerzony

XXVII. Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosją i powstanie kościuszkowskie).

Uczeń:

2) ocenia postać Tadeusza Kościuszki jako pierwszego polskiego nowożytnego bohatera narodowego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego wizerunek Tadeusza Kościuszki trafił na szwajcarski zegarek kieszonkowy, reklamę amerykańskich cygar i polski znaczek pocztowy;

  • opisuje, na co mogli liczyć chłopi w zamian za walkę w powstaniu;

  • charakteryzuje przebieg insurekcji kościuszkowskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz podaje temat lekcji: „Skazani na klęskę. Przebieg insurekcji kościuszkowskiej”.

  2. Rozpoznanie posiadanej przez uczniów wiedzy. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • Grupa 1 – Dobry początek;

  • Grupa 2 – Różnice zdań:

  • Grupa 3 – Apel do chłopów;

  • Grupa 4 – Atak z trzech stron oraz Porażka za porażką;

  • Grupa 5 – Oblężenie Warszawy i rzeź Pragi.

  1. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  2. Praca z audiobookiem. Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 1 dotyczącego postaci Tadeusza Kościuszki, a następnie odtwarza nagranie. Uczniowie wykonują polecenie w parach, po czym porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając kolejno wykonane kroki.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup wykonuje po dwa wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wspólnie weryfikują odpowiedzi, nauczyciel udziela uczniom zwrotnej informacji.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania nauczyciel poleca wybranej osobie, aby krótko opisała najważniejsze wydarzenia insurekcji kościuszkowskiej. Zadaje uczniom pytanie: Jak sądzicie, czy insurekcja była skazana na klęskę? Uczniowie mogą dyskutować albo głosować – w przypadku tej drugiej opcji nauczyciel przedstawia wyniki klasie. Poleca, aby dwóch uczniów (reprezentujących każdą z opcji odpowiedzi) uzasadniło swoje stanowisko.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej ucznia oraz pracy klasy.

Praca domowa:

  1. Wymień miasta, w których wybuchła insurekcja.

  2. Stwórz oś czasu, przedstawiającą najważniejsze bitwy powstania kościuszkowskiego.

Materiały pomocnicze:

Cegielski T., Kądziela Ł., Rozbiory Polski. 1772‑1793‑1795, Warszawa 1990.

Szyndler B., Powstanie kościuszkowskie 1794, Warszawa 2001.

Zahorski A., Naczelnik w sukmanie, Kraków 1990.

Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.

E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.