Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RL0EEP95w7wsg
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, Metropolitan Museum of Art, Wikimedia Commons.
RiFVXmOnJ4Idg
Uzupełnij luki w tekście. W 1. marcu 1794 r., 2. naczelnik, 3. czerwcu 1793 r., 4. Warszawie, 5. Konstantynopolu, 6. pod Racławicami, 7. Wilnie Tadeusz Kościuszko ogłosił na krakowskim rynku akt powstania i złożył przysięgę jako jego 1. marcu 1794 r., 2. naczelnik, 3. czerwcu 1793 r., 4. Warszawie, 5. Konstantynopolu, 6. pod Racławicami, 7. Wilnie. Tym samym objął pełnię władzy wojskowej na terenach ogarniętych insurekcją. Pierwsze zwycięstwo armii T. Kościuszki w bitwie 1. marcu 1794 r., 2. naczelnik, 3. czerwcu 1793 r., 4. Warszawie, 5. Konstantynopolu, 6. pod Racławicami, 7. Wilnie (4 kwietnia 1794 r.) wzbudziło entuzjazm Polaków i przyczyniło się do wybuchu powstań w 1. marcu 1794 r., 2. naczelnik, 3. czerwcu 1793 r., 4. Warszawie, 5. Konstantynopolu, 6. pod Racławicami, 7. Wilnie (17 kwietnia 1794 r.) i w 1. marcu 1794 r., 2. naczelnik, 3. czerwcu 1793 r., 4. Warszawie, 5. Konstantynopolu, 6. pod Racławicami, 7. Wilnie (22/23 kwietnia 1794 r.), gdzie do walki stanęło głównie mieszczaństwo.
11
Ćwiczenie 2
RVoJP5OmW6vQd
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: ilustracje pochodzą z Wikimedia Commons.
RTxR8e5jwXlhE
W którym roku Polska odzyskała suwerenność? Możliwe odpowiedzi: 1. w listopadzie 1918 roku, 2. w grudniu 1919 roku, 3. w czerwcu 1918 roku, 4. w maju 1919 roku
111
Ćwiczenie 3

Przeczytaj fragment artykułu prasowego i dokończ zdanie.

Zapoznaj się z fragmentem artykułu prasowego i dokończ zdanie.

„Gazeta Rządowa” nr 7, z 7 lipca 1794

Krygsrecht [sąd wojenny] za uknowaną i dopełnioną powyższą zbrodnią [oddanie Prusakom Krakowa bez walki], wiarę publiczną obrażającą, Ignacego Wieniawskiego wykraczającego w złamaniu przysięgi i ufności, jako zdrajcę Ojczyzny od szarży i czci odsądza, a za infamisa [zdrajcę] tegoż zadeklarowawszy, portret jego na publicznej szubienicy powiesić nakazuje. A gdyby kiedy w Kraju Polskim pokazał się, tedy komendy każde wojska Rzplitej winne są karać go, złapać i wyrok wymieniony na osobę Wieniawskiego natychmiast egzekwować.

Bortn Źródło: „Gazeta Rządowa” nr 7, z 7 lipca 1794, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Powstanie kościuszkowskie, t. 22, oprac. W. Bortnowski, Warszawa 1959, s. 26.
RF4dxD2doWeNS
W sprawie Ignacego Winiawskiego sąd wydał wyrok: Możliwe odpowiedzi: 1. zaoczny, 2. kontradyktoryjny, 3. z uznania
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z mapą, a następnie zaznacz „prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub „fałsz”, jeżeli jest fałszywe.

R1OObf3iPXrsT
Mapa powstania kościuszkowskiego (1794 r.)
Źródło: Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z tabelą, a następnie zaznacz „prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub „fałsz”, jeżeli jest fałszywe.

R1215yuShCSQB
Łączenie par. . Powstanie rozpoczęło się wczesną wiosną 1794 roku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W Wielkopolsce do niepodległościowych zrywów doszło na terenach zabranych Rzeczypospolitej w I i II rozbiorze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ostatnia bitwa powstania kościuszkowskiego miała miejsce latem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do powstańczych wystąpień doszło także na ziemiach zagarniętych przez Rosję w latach 1772 i 1793.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Polacy w Galicji ogłosili insurekcję zaraz po złożeniu przysięgi przez Tadeusza Kościuszkę w Krakowie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powstańcy musieli zmierzyć się z wojskami wszystkich trzech sąsiadów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Warszawska dzielnica Praga leży na prawym brzegu Wisły.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po upadku powstania część Polaków zdecydowała się na emigrację.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po kapitulacji wielu powstańców zamieszkało w miastach leżących na terenie dzisiejszych Niemiec, Turcji, Francji, Włoch i Rosji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RbP80oNetZrw221
Ćwiczenie 5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Źródła cytatów: Wyprawa generała Jana Henryka Dąbrowskiego do Wielkiej Polski w roku 1794 przez niego samego opisana, w: Powstanie kościuszkowskie, oprac. Władysław Bortnowski, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 22, Warszawa 1959, s. 27.
Julian Ursyn Niemcewicz, Pamiętniki czasów moich, oprac. Jan Dihm, t. 2, Warszawa 1957, s. 84.
Julian Ursyn Niemcewicz, Pamiętniki, w: Powstanie kościuszkowskie, oprac. Władysław Bortnowski, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 22, Warszawa 1959, s. 30.
Dodatek do numeru 11 "Gazety Wolnej Warszawskiej" z 31 maja 1794 r., w: Powstanie kościuszkowskie, oprac. Władysław Bortnowski, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 22, Warszawa 1959, s. 17.
Karol Wojda, O rewolucji polskiej w roku 1794, Poznań 1867, s. 90-92.
Jan Kiliński, Pamiętniki, w: Powstanie kościuszkowskie, oprac. Władysław Bortnowski, Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 22, Warszawa 1959, s. 33.
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się ze źródłami i uzupełnij poniższą tabelę, dotyczącą położenia chłopów na ziemiach polskich. 

Źródło A

Konstytucja 3 maja 1791. Na podstawie tekstu Ustawy Rządowej z Archiwum Sejmu Czteroletniego

Lud rolniczy, spod którego ręki płynie najobfitsze bogactw krajowych źródło, który najliczniejszą w narodzie stanowi ludność, a zatem najdzielniejszą kraju siłę, tak przez sprawiedliwość, ludzkość i obowiązki chrześcijańskie, jako i przez własny nasz interes dobrze zrozumiany, pod opiekę prawa i rządu krajowego przyjmujemy, stanowiąc, iż odtąd jakiebykolwiek swobody, nadania lub umowy dziedzice z włościanami dóbr swoich autentycznie ułożyli […], będą [one] stanowić wspólny i wzajemny obowiązek, podług rzetelnego znaczenia warunków i opisu zawartego w takowych nadaniach i umowach pod opiekę rządu krajowego podpadający. […] a chcąc jak najskuteczniej zachęcić pomnożenie ludności krajowej, ogłaszamy wolność zupełną dla wszystkich ludzi, tak nowo przybywających, jako i tych, którzy by pierwej z kraju oddaliwszy się, teraz do ojczyzny powrócić chcieli.

Konst Źródło: Konstytucja 3 maja 1791. Na podstawie tekstu Ustawy Rządowej z Archiwum Sejmu Czteroletniego, oprac. A. Grześkowiak-Krwawicz, Warszawa 2018, s. 65–66.

Źródło B

Uniwersał Kościuszki z obozu pod Połańcem z 7 V 1794 r.

Tadeusz Kościuszko Najwyższy Naczelnik Siły Zbrojnej Narodowej. […]
Zalecam przeto komisjom porządkowym województw i ziem w całym kraju, aby następujące urządzenie do wszystkich dziedziców, posesorów i miejsce ich zastępujących rządców wydały:

  1. Ogłosi ludowi, że podług prawa zostaje pod opieką rządu krajowego.

  2. Że osoba wszelkiego włościanina jest wolna.

  3. Że lud ma ulżenie w robociznach, tak, iż ten, który robi dni 5 lub 6 w tygodniu, ma mieć 2 dni opuszczone w tygodniu; który robił 3 lub 4 w tygodniu, ma mieć opuszczony dzień jeden; kto robił w tygodniu dzień jeden, ma teraz robić w dwóch tygodniach dzień jeden. […] Takowe opuszczenie trwać będzie przez czas insurekcji, póki w czasie władza prawodawcza stałego w tej mierze urządzenia nie uczyni.

Feren2 Źródło: Uniwersał Kościuszki z obozu pod Połańcem z 7 V 1794 r., [w:] Epoka nowożytna. Teksty źródłowe. Tematy lekcji i zagadnienia do historii w szkole średniej, oprac. M. Ferenc, Kraków 2001, s. 273–274.
R1SPNMVAR1rCJ
Łączenie par. Zaznacz odpowiednie komórki tabeli, w zależności od tego, jaka była sytuacja ludności chłopskiej w danym okresie.. W przypadku konfliktu z panem, chłop mógł udać się do sądu krajowego.. Możliwe odpowiedzi: V 1791-VII 1792, V-XI 1794. Każdy chłop był wolny.. Możliwe odpowiedzi: V 1791-VII 1792, V-XI 1794. Chłop mógł uzyskać wolność, tylko jeżeli zgodził się na to jego pan.. Możliwe odpowiedzi: V 1791-VII 1792, V-XI 1794. Przeciętny chłop pracował na polu pana przez większą część tygodnia.. Możliwe odpowiedzi: V 1791-VII 1792, V-XI 1794. Wszyscy chłopi mogli poświęcić o 1-2 dni więcej na doglądanie użytkowanych przez nich gospodarstw.. Możliwe odpowiedzi: V 1791-VII 1792, V-XI 1794. Pan mógł zmniejszyć pańszczyznę lub zamienić ją na czynsz wyłącznie w drodze umowy z chłopem.. Możliwe odpowiedzi: V 1791-VII 1792, V-XI 1794
211
Ćwiczenie 7

W jaki sposób Uniwersał połaniecki poprawiał położenie chłopów w porównaniu z Konstytucją 3 maja?

R1Iz8GS04NgSy
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z dalszą częścią Uniwersału połanieckiego i uzupełnij tekst.

1
Uniwersał Kościuszki z obozu pod Połańcem z 7 V 1794 r.

13. Duchowni, najbliżsi ludu nauczyciele, powinni mu przekładać, jakie ma obowiązki dla ojczyzny, która się prawdziwą matką względem niego pokazuje. Ciż duchowni oświecać lud powinni, że pracując pilnie koło roli swojej i dworskiej, równie miłą czyni ojczyźnie ofiarę, jak ten, który ją orężem od zdzierstw rabunków żołnierza nieprzyjacielskiego zasłania, że pełniąc powinność względem dworów, zwłaszcza tak sfolgowaną przez niniejsze urządzenie, nic innego nie czyni, tylko winny dług wypłaca dziedzicom, od których grunta trzyma.
14. Duchowni obojga obrządków niniejsze urządzenie ogłaszać będą z ambon po kościołach i cerkwiach ciągle przez niedziel cztery. Prócz tego komisje porządkowe z grona swego lub z obywatelów gorliwych o dobro ojczyzny wyznaczą osoby, które objeżdżać będą gromady po wsiach i parafiach i onym toż urządzenie głośno czytać, a zachęcać ich, aby wdzięczni tak wielkiego dobrodziejstwa Rzplitej, szczerą ochotą w jej obronie wypłacali się.

Feren Źródło: Uniwersał Kościuszki z obozu pod Połańcem z 7 V 1794 r., [w:] Epoka nowożytna. Teksty źródłowe. Tematy lekcji i zagadnienia do historii w szkole średniej, oprac. M. Ferenc, Kraków 2001, s. 274–275.
RGytOTpk0bE7d
Celem Uniwersału połanieckiego było pobudzenie 1. armii, 2. polu, 3. pańszczyźnianych, 4. alfabetyzację, 5. kościołach, 6. senioralnych, 7. patriotyzmu, 8. demokracji, 9. analfabetyzm wśród chłopów. Dobry obywatel miał służyć ojczyźnie poprzez zaciągnięcie się do walczącej z nieprzyjaciółmi 1. armii, 2. polu, 3. pańszczyźnianych, 4. alfabetyzację, 5. kościołach, 6. senioralnych, 7. patriotyzmu, 8. demokracji, 9. analfabetyzm oraz wypełnianie swoich obowiązków 1. armii, 2. polu, 3. pańszczyźnianych, 4. alfabetyzację, 5. kościołach, 6. senioralnych, 7. patriotyzmu, 8. demokracji, 9. analfabetyzm. Ze względu na niską 1. armii, 2. polu, 3. pańszczyźnianych, 4. alfabetyzację, 5. kościołach, 6. senioralnych, 7. patriotyzmu, 8. demokracji, 9. analfabetyzm mieszkańców wsi, Uniwersał był odczytywany w 1. armii, 2. polu, 3. pańszczyźnianych, 4. alfabetyzację, 5. kościołach, 6. senioralnych, 7. patriotyzmu, 8. demokracji, 9. analfabetyzm i w innych publicznych miejscach.
311
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij dlaczego Uniwersału połanieckiego nie można określić przymiotnikiem „radykalny”?

R1OUCNnH09Mip
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 10

Wykaż, że rysunek ma charakter satyryczny, interpretując jego elementy graficzne.

R12iVywjFGpyX
Władcy Rosji, Prus i Austrii chwytają się za ręce i tańczą wokół kręgu paradujących żołnierzy (polskich powstańców).
Źródło: Taniec wokół Polaków, 1794, The British Museum, licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
RTTUjb7grQgo0
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).