Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wprowadzenie do kwerend, etap III
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przetestujesz metody wyszukiwania fraz w tekstach.
Obliczysz liczbę rekordów spełniających wybrane kryteria.
Wyznaczysz wartość średnią wybranego atrybutu obiektu.
Przećwiczysz obliczanie sumy i wartości największej lub najmniejszej dla wybranego atrybutu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie LibreOffice Base 5.3 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wprowadzenie do kwerend, etap III”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Na forum klasy uczniowie analizują przedstawione w niej rozwiązania Zadań 1, 2 i 3.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, czyta treść polecenia nr 1 „Podaj imiona i nazwiska oraz nazwę ulicy i klasy wszystkich tych uczniów zamieszkujących przy ulicy o nazwie zakończonej frazą: -kiego” i omawia kolejne kroki rozwiązania.
Uczniowie wykonują indywidualnie polecenia 2 i 3.
Nauczyciel czyta wyświetlone na tablicy polecenie nr 4: „Znajdź łączną liczbę ocen niedostatecznych lub dopuszczających, które w roku 2009 uzyskał uczeń Marian Bosiacki.” z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Uczniowie przystępują do indywidualnej pracy rozwiązując polecenie, zapisują także problemy i pytania z nim związane. Po rozwiązaniu zadania chętny uczestnik zajęć przedstawia wynik swojej pracy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania LibreOffice Base 5.3 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują się do wyjaśnienia w trakcie zajęć, jak należy rozwiązać polecenia z tej sekcji.
W zależności od grupy, nauczyciel może zdecydować o tym, że kolejne zadania będą wykonywane na forum klasy lub w grupach, a dopiero pod koniec omawiane.