Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Każde miejsce tworzą ludzie. Rzeczywistość w czasach pozytywizmu oczami Bolesława Prusa i Aleksandra Gierymskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
porówna obrazy Warszawy w pisarstwie Bolesława Prusa i malarstwie Aleksandra Gierymskiego;
pozna charakterystyczne cechy malarstwa Aleksandra Gierymskiego i usytuuje je w kontekście epoki;
opiszesz realistyczny sposób opisu w Lalce Prusa i wskażesz jego funkcje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
duże arkusze papieru.
Przebieg lekcji
Przed lecją:
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w dwie grupy. Jedna grupa wyszukuje opisów realistyczny z Lalki Prusa, a druga druga wyszukuje obrazy Aleksandra Gierymskiego.
Nauczyciel zapowiada, że na następnej lekcji będą pracować z e‑materiałem „Każde miejsce tworzą ludzie. Rzeczywistość w czasach pozytywizmu oczami Bolesława Prusa i Aleksandra Gierymskiego” i prosi uczniów o zapoznanie się z treścią sekcji „Wprowadzenie”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Każde miejsce tworzą ludzie. Rzeczywistość w czasach pozytywizmu oczami Bolesława Prusa i Aleksandra Gierymskiego”. Następuje przypomnienie celów i ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi o rozwiązanie ćwiczenia 3 w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel wprowadza krótką dyskusje: symbole rzeczywistości w czasach polskiego pozytywizmu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”.
Uczniowie tworzą ustalone grupy i gromadzą przyniesiony materiał. Następnie przechodzą do pracy na zasadzie analogii, czyli szukania podobieństw i różnic między nowym pojęciem a pojęciem, zagadnieniem, rzeczywistością dobrze znaną. Grupa, która przygotowała fragmenty Lalki opracowuje podrozdział „Realizm w obrazach Aleksandra Gierymskiego”, a grupa, która wyszukała obrazy, podrozdział „Mistrzostwo pióra Bolesława Prusa”. Nauczyciel prosi o utworzenie na tablicy galerii obrazów. Następuje prezentacja pomysłów i przemyśleń. Nauczyciel komentuje pracę.
Uczniowie zapoznają się z multimedium „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie dyskutują na podstawie polecenia 2. Nauczyciel komentuje i dopowiada wiedzę.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i dzielą na cztery grupy. Każda grupa losuje ćwiczenie spośród 2, 5, 6 i 8. Po wyznaczonym czasie następuje odczytanie rozwiązań i ewentualne uzupełnienie wiadomości.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie ćwiczenia 1.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel wyświetla ćwiczenie 4. Uczniowie porównują z wiedzą przed lekcją.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i kryteria sukcesu. Prosi uczniów o zapisanie na przemyśleń na temat: Realizm słowa a realizm obrazu. Nauczyciel zbiera kartki i czyta pięć wybranych zapisów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Prezentacja multimedialna”. Udostępnia uczniom materiał na dużym ekranie. Po obejrzeniu materiału uczniowie dzielą się na dwie grupy. Jedna wykonuje polecenie 1, druga polecenie 2 z sekcji. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
Malarstwo Aleksandra Gierymskiego stało się inspiracją dla współczesnego poety Stanisława Grochowiaka, który stworzył poetycką ekfrazę obrazu Brama na Starym Mieście. Napisz szkic interpretacyjny na temat „Obraz rzeczywistości: piękno i brzydota?”. Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do wiersza Grochowiaka oraz obrazu Gierymskiego. Zwróć szczególną uwagę na elementy ikonograficzne, kompozycyjne i językowe (styl). Zastanów się, czy ekfraza Grochowiaka jest tylko opisem obrazu, czy też poeta wprowadza do swojego utworu także elementy interpretacji.
Materiały pomocnicze:
Stanisław Witkiewicz, Aleksander Gierymski, [w:] tegoż, Pisma wybrane, t. 1‑3, red. J. Z. Jakubowski, Warszawa 1950.
Elżbieta Lubczyńska‑Jeziorna, Gatunki literackie w twórczości Bolesława Prusa, Wrocław 2007.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.