Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki wpływające na rodzaj i tempo procesów eolicznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym są procesy eoliczne,
wymienia i charakteryzuje procesy eoliczne,
określa czynniki wpływające na tempo procesów eolicznych,
opisuje formy powstałe w wyniku procesów eolicznych.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa mentalna, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału i filmem edukacyjnym)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik
Materiały pomocnicze
Klimaszewski M., Geomorfologia, PWN, Warszawa 1978.
Pietrow M.P., Pustynie kuli ziemskiej, tłum. R. Ciszewski, PWN, Warszawa 1976.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – krótka pogadanka na temat działalności wiatru, uczniowie podają przykłady wpływu działalności wiatru na środowisko (łącznie z niszczycielskimi wichurami); możliwości rzeźbotwórczej działalności wiatru na powierzchni Ziemi.
Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje pytania: od czego zależy wymieniana przez uczniów działalność wiatru? czy od tych samych czynników zależy rzeźbotwórcza siła wiatru?
Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału – na jej podstawie przeprowadzona zostaje dyskusja na temat czynników warunkujących procesy eoliczne i ich wpływ na tempo erozji eolicznej.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – prosi o zapoznanie się z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale i wykonanie poleceń zawartych w tej części e‑materiału.
Uczniowie przedyskutowują w grupach rozwiązanie.
Wybrana grupa przedstawia odpowiedzi, pozostałe grupy sprawdzają, ewentualnie uzupełniają informacje.
W tych samych grupach uczniowie otrzymują arkusze papieru, na których mają przedstawić rodzaje pustyń z występującymi na nich formami rzeźby eolicznej (rodzaj mapy myśli) – wykorzystują m.in. poznane informacje z e‑materiału, mogą korzystać z innych źródeł informacji.
Po upływie określonego czasu uczniowie przyczepiają swoje prace do tablicy, liderzy grup je prezentują.
Krótka dyskusja podsumowująca pracę uczniów.
Tworzenie wspólnej notatki – czynniki wpływające na rodzaj i tempo erozji eolicznej, nazwy procesów eolicznych i przykłady form powstających podczas tych procesów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑materiału.
Uczniowie omawiają ćwiczenia, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, mówią, co było ciekawe, łatwe, trudne, gdzie mogą wykorzystać zdobyte informacje – ewaluacja zajęć.
Praca domowa
Podaj przykłady rzeźbotwórczej działalności wiatru w regionie, w którym mieszkasz. Czy w Polsce możemy znaleźć dużą liczbę przykładów form eolicznych? W których regionach najwięcej? Dlaczego?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać w toku lekcji dotyczącej krajobrazów pustynnych (zakres podstawowy: V. 3) oraz na lekcji powtórzeniowej z działu Litosfera. Film edukacyjny można wykorzystać również w toku lekcji dotyczącej wietrzenia fizycznego i form powstałych w wyniku tego wietrzenia (zakres rozszerzony: V. 5).