Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agnieszka Dreczko, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Potencjały standardowe a reakcje redoks – czy można przewidzieć samorzutny przebieg reakcji?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

IX. Elektrochemia. Uczeń:

4) oblicza SEM ogniwa galwanicznego na podstawie standardowych potencjałów półogniw, z których jest ono zbudowane.

Zakres rozszerzony

IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:

4) oblicza SEM ogniwa galwanicznego na podstawie standardowych potencjałów półogniw, z których jest ono zbudowane.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przewiduje przebieg reakcji redoks na podstawie wartości potencjału standardowego;

  • pisze i wykonuje bilans elektronowy reakcji redoks;

  • projektuje doświadczenia, w którym przeprowadzi reakcje redoks.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment chemiczny;

  • film samouczek;

  • technika zdań podsumowujących;

  • badawcza.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, mazak, kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: jak przewidzieć przebieg reakcji chemicznej? Dlaczego miedź nie reaguje z kwasem chlorowodorowym? lub szybki test poprzez podniesienie ręki w górę (lewa ręka w górze na TAK, a prawa na NIE). Przykładowe pytania Czy zajdzie reakcja chemiczna między: manganem a kwasem siarkowym(VI); miedzią a chlorkiem cyny(II); srebrem a kwasem chlorowodorowym; glinem a azotanem(V) cynku; żelazem a azotanem(V) ołowiu(II); wapniem a chlorkiem rtęci(II); miedzią a kwasem chlorowodorowym; chromem a kwasem siarkowym(VI); kobaltem a chlorkiem niklu(II); cynku z chlorkiem kadmu.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie przypominają, na czym polega reakcja redoks.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek „Potencjały standardowe a reakcje redoks – czy można przewidzieć samorzutny przebieg reakcji?”. Uczniowie podczas projekcji filmu notują wnioski, jakie można wyciągnąć w oparciu o szereg elektrochemiczny metali. Nauczyciel zatrzymuje film podczas projekcji (czas 2,51 min.) - zadanie (probówki metali z różnymi kwasami i solami), uczniowie zastanawiają się, w których probówkach zajdą reakcje i na forum podają je, po czym chętni uczniowie na tablicy zapisują te reakcje w formie równań cząsteczkowych i jonowych skróconych.  Następnie nauczyciel dalej wznawia projekcję filmu, by porównać zapisane równania na tablicy.

  2. Eksperyment chemiczny – „Badanie reakcji magnezu, cynku, miedzi i wapnia z kwasem chlorowodorowym” – zgodnie z instrukcją zamieszczoną w e‑materiale. Prowadzący dzieli uczniów na grupy, rozdaje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne oraz karty pracy. Uczniowie samodzielnie stawiają pytania badawcze i hipotezy, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje ich przebieg pracy. Liderzy prezentują wyniki na forum klasy. Prowadzący weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  3. Eksperyment chemiczny – „Badanie reakcji żelaza z chlorkiem cynku oraz miedzi z azotanem(V) miedzi(II)” – zgodnie z instrukcją zamieszczoną w e‑materiale. Prowadzący wyznacza uczniów do roli asystentów i zaprezentowania pokazu doświadczenia, wskazuje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie stawiają pytania badawcze i hipotezy, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje ich przebieg pracy. Liderzy prezentują wyniki na forum klasy. Prowadzący weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają małymi kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiło mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium jako uzupełnienie luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest szereg elektrochemiczny metali?

  • Jakie wnioski można wyciągnąć w oparciu o szereg elektrochemiczny metali?

  • Do czego można wykorzystać regułę zegara?

  1. Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki dla uczniów.

  2. Karty pracy ucznia:

RAarSEyOKD34c

Plik PDF o rozmiarze 72.88 KB w języku polskim