Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RgVYIjBthUpIh1
Ćwiczenie 1
Połącz w pary. Reduktor Możliwe odpowiedzi: 1. jest akceptorem elektronów w reakcjach redoks, 2. jest donorem elektronów w reakcjach redoks, 3. tablica przedstawiająca względną moc utleniaczy i reduktorów., 4. jest to reakcja chemiczna, w której atomy lub jony tracą elektrony, 5. jest to reakcja chemiczna, w której atomy lub jony pobierają elektrony Reakcja utlenienia Możliwe odpowiedzi: 1. jest akceptorem elektronów w reakcjach redoks, 2. jest donorem elektronów w reakcjach redoks, 3. tablica przedstawiająca względną moc utleniaczy i reduktorów., 4. jest to reakcja chemiczna, w której atomy lub jony tracą elektrony, 5. jest to reakcja chemiczna, w której atomy lub jony pobierają elektrony Utleniacz Możliwe odpowiedzi: 1. jest akceptorem elektronów w reakcjach redoks, 2. jest donorem elektronów w reakcjach redoks, 3. tablica przedstawiająca względną moc utleniaczy i reduktorów., 4. jest to reakcja chemiczna, w której atomy lub jony tracą elektrony, 5. jest to reakcja chemiczna, w której atomy lub jony pobierają elektrony Reakcja redukcji Możliwe odpowiedzi: 1. jest akceptorem elektronów w reakcjach redoks, 2. jest donorem elektronów w reakcjach redoks, 3. tablica przedstawiająca względną moc utleniaczy i reduktorów., 4. jest to reakcja chemiczna, w której atomy lub jony tracą elektrony, 5. jest to reakcja chemiczna, w której atomy lub jony pobierają elektrony Szereg elektrochemiczny metali Możliwe odpowiedzi: 1. jest akceptorem elektronów w reakcjach redoks, 2. jest donorem elektronów w reakcjach redoks, 3. tablica przedstawiająca względną moc utleniaczy i reduktorów., 4. jest to reakcja chemiczna, w której atomy lub jony tracą elektrony, 5. jest to reakcja chemiczna, w której atomy lub jony pobierają elektrony

Do rozwiązania poniższych zadań niezbędny jest szereg elektrochemiczny metali.

Elektroda

EIndeks górny 0 [V]

Li/Li+

-3,04

Ca/Ca2+

-2,86

Mg/Mg2+

-2,36

Al/Al3+

-1,69

Mn/Mn2+

-1,18

Zn/Zn2+

-0,76

Cr/Cr3+

-0,74

Fe/Fe2+

-0,44

Cd/Cd2+

-0,40

Co/Co2+

-0,28

Ni/Ni2+

-0,26

Sn/Sn2+

-0,14

Pb/Pb2+

-0,14

Fe/Fe3+

-0,04

H2/2 H3O+

0,00

Bi/Bi3+

+0,32

Cu/Cu2+

+0,34

Ag/Ag+

+0,80

Hg/Hg2+

+0,85

Au/Au3+

+1,52

Indeks górny Źródło: D. Witowski, Chemia‑zbiór zadań z odpowiedziami dla kandydatów na uniwersytety medyczne  i kierunki przyrodnicze zdających maturę z chemii 2002‑2019, Oficyna Wydawnicza Nowa Matura Indeks górny koniec

1
Ćwiczenie 2

W reakcjach redoks następuje przekazanie elektronów pomiędzy reagującymi substancjami chemicznymi. Kierunek przekazywania elektronów można ustalić na podstawie szeregu elektrochemicznego metali. Metale znajdujące się w szeregu ponad wodorem, czyli o ujemnym potencjale standardowym, dążą do redukowania jonów wodorowych do gazowego wodoru. Właściwości redukujące metali, rosną wraz ze wzrostem ujemności potencjału standardowego. Natomiast metale znajdujące się poniżej wodoru w szeregu elektrochemicznym metali nie redukują jonów wodorowych oraz nie są utleniane przez jony wodorowe.

RQTz5XKSmMLVZ
Możliwe odpowiedzi: 1. Ag+H+, 2.  Fe+H+, 3. Au+H+, 4.  Na+H+
RcOy3bf6QPamU
Równania reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RWp7dfpqck0z51
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RDpWHKgssMXuX1
Ćwiczenie 4
Spośród poniższych reakcji redoks wskaż reakcje utlenienia. Możliwe odpowiedzi: 1. Ca → Ca2+ + 2e-, 2. Ag + e- → Ag+, 3. Fe → Fe2+ + 2e-
RKN869GeQ5kDj1
Ćwiczenie 5
Spośród poniższych reakcji redoks wskaż reakcje redukcji. Możliwe odpowiedzi: 1. Fe3+ + 3e- → Fe, 2. Fe → Fe2+ + 2e-, 3. Ag+ + e- → Ag
RA0phamESnNiX1
Ćwiczenie 6
W poniższych układach redoks wskaż utleniacz i reduktor: Możliwe odpowiedzi: 1. Zn/Zn2+ - reduktor; Cu/Cu2+ - utleniacz, 2. Ag/Ag+ - utleniacz; Fe/Fe2+ - reduktor, 3. Cu/Cu2+ - utleniacz; Ni/Ni2+- reduktor, 4. Zn/Zn2+ - utleniacz; Cu/Cu2+ - reduktor, 5. Ag/Ag+ - reduktor; Fe/Fe2+ - utleniacz, 6. Cu/Cu2+ - reduktor; Ni/Ni2+- utleniacz
21
Ćwiczenie 7

Zapisz równania połówkowe dla poniższych układów redoks.

A. Ag/Ag+; Fe/Fe3+;

B. Au/Au3+; Zn/Zn2+;

RADsDegyXlG2a
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RWTNcmSuYx2nB
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8
RcQxPqtpFfv6l
Przygotowano trzy probówki. W probówce nr 1. zanurzono żelazny drut w wodnym roztworze chlorku cynku, w probówce nr 2. zanurzono drut miedziany w roztworze wodnym azotanu(V) żelaza(III), a w probówce nr 3. blaszkę cynkową zanurzono w azotanie(V) srebra(I). Korzystając z szeregu elektrochemicznego metali określ czy zajdzie reakcja w każdej probówce? Uzupełnij luki w poniższych zdaniach. Probówka nr 1.
1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem w szeregu elektrochemicznym znajduje się nad 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem. Po umieszczeniu drutu z żelaza 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem reakcja, ponieważ 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem nie wyprze 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem z roztworu jego soli.

Probówka nr 2.
1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem w szeregu elektrochemicznym znajduje się nad 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem. Po umieszczeniu drutu z miedzi 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem reakcja, ponieważ 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem nie wyprze 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem z roztworu jego soli.

Probówka nr 3.
1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem w szeregu elektrochemicznym znajduje się pod 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem. Po umieszczeniu blaszki cynkowej 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem reakcja, ponieważ 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem wyprze 1. Żelazo, 2. miedź, 3. nie zajdzie, 4. Srebro, 5. cynku, 6. nie zajdzie, 7. miedzią, 8. zajdzie, 9. zajdzie, 10. srebro, 11. zajdzie, 12. Cynk, 13. nie zajdzie, 14. cynk, 15. cynkiem, 16. żelazo, 17. żelaza, 18. żelazem z roztworu jego soli.
RQu0kFgwbnF9E
Równanie reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1cybGHj3hxml
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z poniższym tekstem źródłowym, a następnie wybierz prawidłowe określenie:

„[…] ze standardowego potencjału glinu (-1,66 V) wynika, że podobnie jak magnez powinien on wydzielać wodór z kwasu. Glin może zostać utleniony w kwasie chlorodowodorowym. Natomiast nie reaguje z on z silniej utleniającym kwasem azotowym, ponieważ utworzone jony Al 3 + natychmiast tworzą warstwę tlenku na powierzchni metalu […]”

Indeks górny L. Jones, P. Akins, „Chemia ogólna, cząsteczki, materia, reakcje”, PWN, 2018 Indeks górny koniec

R1B22ZOTNGLHj
Opisywanym zjawiskiem jest zjawisko 1. utleniania, 2. redukowania, 3. pasywacji glinu, która umożliwia zastosowanie glinu, między innymi do produkcji puszek do napojów, samolotów.
31
Ćwiczenie 10

Określ, czy dana reakcja zajdzie. Jeżeli tak, zapisz równanie reakcji oraz podaj jej zapis jonowy skrócony.

R1AiqXunMfjuY
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1CMGxM0PizaF
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1EhrI47subb2
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

Zaprojektuj doświadczenie, w którym wykażesz właściwości redukujące lub właściwości utleniające dla magnezu oraz miedzi mając do dyspozycji: wiórki magnezu, blaszkę miedzianą, chlorek magnezu, siarczan(VI) miedzi(II).

R34Vlmyu0ZfTx
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R5rOA1ZcyrZji
(Uzupełnij).