Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Wyprzedzanie pojazdów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programow:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
II. Mechanika. Uczeń:
7) opisuje ruchy złożone jako sumę ruchów prostych; analizuje rzut poziomy jako przykład ruchu dwuwymiarowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń

  1. wyznacza czas potrzebny do wyprzedzenia pociągu, długiego tira albo kolumny pojazdów;

  2. rozpoznaje zależność tego czasu od parametrów ruchu poszczególnych pojazdów;

  3. rozumie, w jaki sposób wyznaczyć ten czas znając poszczególne prędkości;

  4. stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań;

  5. analizuje i interpretuje przykłady wyprzedzania pojazdów.

Strategie nauczania:

flipped clasroom

Metody nauczania:

analiza pomysłów

Formy zajęć:

dyskusja

Środki dydaktyczne:

tablica

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie przed lekcją analizują część „Warto przeczytać” oraz oglądają symulację. Nauczyciel na początku lekcji odpowiada na ewentualne pytania uczniów oraz wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w formie dyskusji ustalają, jak należałoby uzupełnić model opisany w części „Warto przeczytać” oraz pokazany na symulacji, by opisywał on manewr wyprzedzania samochodu na drodze przez inny samochód – czyli uwzględniał zmianę pasa ruchu, dogonienie wyprzedzanego pojazdu, wyprzedzanie (takie, jak opisane podczas symulacji) i powrót na dotychczasowy pas ruchu.

Następnie uzupełniają model o dodatkowe elementy i wyznaczają czas wyprzedzania oraz przebytą drogę w zależności od prędkości i rozmiarów obu pojazdów.

Nauczyciel dba o merytoryczny poziom dyskusji, wyjaśnia powstające wątpliwości oraz kontroluje poprawność rozwiązań zaproponowanych przez uczniów.

Nauczyciel zachęca uczniów do zastanowienia się, jakie wnioski można wyciągnąć – bazując na otrzymanym modelu – na temat bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 1, 2, 4 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 3, 5 i 6 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulację uczniowie mogą oglądać także podczas lekcji.