Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wyprzedzanie pojazdów |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programow: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń
|
Strategie nauczania: | flipped clasroom |
Metody nauczania: | analiza pomysłów |
Formy zajęć: | dyskusja |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie przed lekcją analizują część „Warto przeczytać” oraz oglądają symulację. Nauczyciel na początku lekcji odpowiada na ewentualne pytania uczniów oraz wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w formie dyskusji ustalają, jak należałoby uzupełnić model opisany w części „Warto przeczytać” oraz pokazany na symulacji, by opisywał on manewr wyprzedzania samochodu na drodze przez inny samochód – czyli uwzględniał zmianę pasa ruchu, dogonienie wyprzedzanego pojazdu, wyprzedzanie (takie, jak opisane podczas symulacji) i powrót na dotychczasowy pas ruchu. Następnie uzupełniają model o dodatkowe elementy i wyznaczają czas wyprzedzania oraz przebytą drogę w zależności od prędkości i rozmiarów obu pojazdów. Nauczyciel dba o merytoryczny poziom dyskusji, wyjaśnia powstające wątpliwości oraz kontroluje poprawność rozwiązań zaproponowanych przez uczniów. Nauczyciel zachęca uczniów do zastanowienia się, jakie wnioski można wyciągnąć – bazując na otrzymanym modelu – na temat bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 1, 2, 4 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 3, 5 i 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulację uczniowie mogą oglądać także podczas lekcji. |