Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Nomenklatura i wzory wodorotlenków.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

2) na podstawie wzoru sumarycznego związku nieorganicznego pisze jego nazwę, na podstawie nazwy pisze jego wzór sumaryczny.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

2) na podstawie wzoru sumarycznego związku nieorganicznego pisze jego nazwę, na podstawie nazwy pisze jego wzór sumaryczny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • podaje nazwy wodorotlenków, stosując odpowiednią systematykę;

  • ustala wzór sumaryczny wodorotlenku na podstawie nazwy systematycznej.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • gra dydaktyczna;

  • film edukacyjny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/tablety, smartfony z Internetem;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów: Czy metale reagują z wodą? Jeśli tak, to co wówczas powstanie?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Czym są wodorotlenki? Podaj przykład. W jaki sposób tworzy się ich wzory sumaryczne?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Powrót do fazy wstępnej pkt 1 – jeśli pierwsze pytanie dotyczące roztwarzania metali sprawia uczniom trudność nauczyciel może wyświetlić na tablicy interaktywnej film instruktażowy (link w materiałach pomocniczych) lub przeprowadzić doświadczenie, w którym udowodni, że niektóre metale (np. sód) ulegają roztwarzaniu w wodzie.

  2. Uczniowie mają za zadanie odnaleźć w dostępnych źródłach informacji definicję wodorotlenków i wzór ogólny. Chętny lub wskazany uczeń podaje definicję i wzór ogólny z objaśnieniami, pozostali uczniowie zapisują te informacje w zeszytach.

  3. Uczniowie podają przykłady wodorotlenków na forum klasy, nauczyciel zapisuje ich wzory sumaryczne na tablicy.

  4. Uczniowie mają za zadanie wyjaśnić, na podstawie zapisanych na tablicy przykładów, w jaki sposób tworzy się nazwy wodorotlenków. Mogą wesprzeć się treściami zawartymi w e‑materiale. Chętni uczniowie określają zasady nazewnictwa z podaniem przykładów, pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi ich kolegów.

  5. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na cztery grupy. Zadaniem każdej z grup jest przygotowanie pięciu różnych zadań/poleceń (z dwoma różnymi przykładami wodorotlenków każde). Zadania/polecenia z rozwiązaniami przygotowane przez uczniów mają dotyczyć systematyki nomenklatury wodorotlenków. Forma zadań jest dowolna, jednak każde zadanie musi się od siebie różnić typem, jak i różnymi przykładami związków. Po przygotowaniu przez poszczególne grupy zadań nauczyciel weryfikuje ich poprawność bez udziału klasy. Jeśli przygotowane zadania są poprawne, nauczyciel wykorzysta je na następnej lekcji do sprawdzenia wiedzy i umiejętności uczniów – kartkówka.

  6. Nauczyciel odsyła uczniów do gry dydaktycznej, która ćwiczy/uczy nazewnictwa wodorotlenków oraz konstruowania wzorów sumarycznych wodorotlenków. Uczniowie grają w parach.

  7. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Jak zdefiniować można wodorotlenki? Jakie są zasady tworzenia nazw wodorotlenków? O czym mówi system Stocka?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra edukacyjna będzie przydatnym multimedium do samodzielnej nauki nazewnictwa wodorotlenków w domu.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak zdefiniować można wodorotlenki?

  • Jakie są zasady tworzenia nazw wodorotlenków?

  • O czym mówi system Stocka?