Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Nomenklatura i wzory wodorotlenków.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
2) na podstawie wzoru sumarycznego związku nieorganicznego pisze jego nazwę, na podstawie nazwy pisze jego wzór sumaryczny.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
2) na podstawie wzoru sumarycznego związku nieorganicznego pisze jego nazwę, na podstawie nazwy pisze jego wzór sumaryczny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje nazwy wodorotlenków, stosując odpowiednią systematykę;
ustala wzór sumaryczny wodorotlenku na podstawie nazwy systematycznej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
gra dydaktyczna;
film edukacyjny;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/tablety, smartfony z Internetem;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów: Czy metale reagują z wodą? Jeśli tak, to co wówczas powstanie?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Czym są wodorotlenki? Podaj przykład. W jaki sposób tworzy się ich wzory sumaryczne?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Powrót do fazy wstępnej pkt 1 – jeśli pierwsze pytanie dotyczące roztwarzania metali sprawia uczniom trudność nauczyciel może wyświetlić na tablicy interaktywnej film instruktażowy (link w materiałach pomocniczych) lub przeprowadzić doświadczenie, w którym udowodni, że niektóre metale (np. sód) ulegają roztwarzaniu w wodzie.
Uczniowie mają za zadanie odnaleźć w dostępnych źródłach informacji definicję wodorotlenków i wzór ogólny. Chętny lub wskazany uczeń podaje definicję i wzór ogólny z objaśnieniami, pozostali uczniowie zapisują te informacje w zeszytach.
Uczniowie podają przykłady wodorotlenków na forum klasy, nauczyciel zapisuje ich wzory sumaryczne na tablicy.
Uczniowie mają za zadanie wyjaśnić, na podstawie zapisanych na tablicy przykładów, w jaki sposób tworzy się nazwy wodorotlenków. Mogą wesprzeć się treściami zawartymi w e‑materiale. Chętni uczniowie określają zasady nazewnictwa z podaniem przykładów, pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi ich kolegów.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na cztery grupy. Zadaniem każdej z grup jest przygotowanie pięciu różnych zadań/poleceń (z dwoma różnymi przykładami wodorotlenków każde). Zadania/polecenia z rozwiązaniami przygotowane przez uczniów mają dotyczyć systematyki nomenklatury wodorotlenków. Forma zadań jest dowolna, jednak każde zadanie musi się od siebie różnić typem, jak i różnymi przykładami związków. Po przygotowaniu przez poszczególne grupy zadań nauczyciel weryfikuje ich poprawność bez udziału klasy. Jeśli przygotowane zadania są poprawne, nauczyciel wykorzysta je na następnej lekcji do sprawdzenia wiedzy i umiejętności uczniów – kartkówka.
Nauczyciel odsyła uczniów do gry dydaktycznej, która ćwiczy/uczy nazewnictwa wodorotlenków oraz konstruowania wzorów sumarycznych wodorotlenków. Uczniowie grają w parach.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Jak zdefiniować można wodorotlenki? Jakie są zasady tworzenia nazw wodorotlenków? O czym mówi system Stocka?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra edukacyjna będzie przydatnym multimedium do samodzielnej nauki nazewnictwa wodorotlenków w domu.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak zdefiniować można wodorotlenki?
Jakie są zasady tworzenia nazw wodorotlenków?
O czym mówi system Stocka?