Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Godność i wolność człowieka. Jan Kochanowski Pieśń XIX
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje renesansową koncepcję człowieka na podstawie Pieśni XIX Jana Kochanowskiego,
analizuje związek renesansowych poglądów antropocentrycznych z ideami antycznymi,
wyjaśnia, na czym polega perswazyjny charakter Pieśni XIX Jana Kochanowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Oglądają także film edukacyjny zamieszczony w e‑materiale.
Nauczyciel prosi zainteresowane osoby o przygotowanie krótkiego wprowadzenia do lekcji poświęconego antycznemu antropocentryzmowi. Innej grupie proponuje, by przedstawiła średniowieczne przekonania na temat roli, jaką człowiek ma do odegrania podczas życia na ziemi. Uczniowie mogą odwołać się do wykładu eksperta, zamieszczonego w e‑materiale, oraz do innych źródeł.
Nauczyciel przygotowuje także wydruki utworu Jacka Kaczmarskiego Jan Kochanowski (patrz: materiały pomocnicze).Recytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego Pieśń XIX Jana Kochanowskiego, z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje pytanie otwierające lekcję: Co starożytni (epikurejczycy, stoicy) sądzili na temat miejsce człowieka na ziemi? Oddaje głos grupie uczniów, którzy przygotowali pierwszą prezentację. Następnie pyta, jak przekonanie o miejscu człowieka w świecie zmieniło się w dobie średniowiecza, i oddaje głos autorom drugiej prezentacji. Wszyscy uczniowie podczas wystąpień notują najważniejsze informacje w formie dwóch map skojarzeń.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Główna faza lekcji rozpoczyna się od przeczytania przez jednego z uczniów Pieśni XIX Jana Kochanowskiego. Następnie nauczyciel pyta, czy uczniowie znajdują w tekście Kochanowskiego nawiązania do poglądów starożytnych na temat wolności i godności człowieka.
Uczniowie w parach wykonują polecenia 1–3 towarzyszące filmowi edukacyjnemu, a później wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi. Nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Prowadzący wybiera ćwiczenia (sekcja „Sprawdź się”) związane z interpretacją Pieśni XIX, które uczniowie wykonają indywidualnie. Nauczyciel może ocenić ich pracę.
Na zakończenie tej fazy lekcji nauczyciel odtwarza utwór Jacka Kaczmarskiego Jan Kochanowski. Później rozdaje uczniom kartki z wydrukowanym fragmentem piosenki i prosi, by podzielili się na trzy grupy. Zadaniem zespołów będzie zaznaczenie fragmentów odnoszących się do następujących kwestii: gr. 1. – wolność i wolna wola człowieka, gr. 2. – sposoby na to, jak zasłużyć na dobrą sławę, gr. 3. – przemijanie i wątek wanitatywny. Później uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel dodaje informację, że problemy opisywane przez Kochanowskiego mają charakter uniwersalny, czego dowodem jest ich ujęcie w piosence Kaczmarskiego.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania lekcji nauczyciel odczytuje pytanie z ćw. 7. z sekcji „Sprawdź się”, uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Szkice o godności człowieka, red. Marek Piechowiak, Tomasz Turowski, Zielona Góra 2012.
Jacek Kaczmarski, Jan Kochanowski
Tak nas Panie obdarzasz, wżdy nam zawsze mało
Za nic mamy co mamy, więcej by się chciało
A przecież ni nam życia, ni geniuszu starcza
By skorzystać z bogactwa jeno duszy skarbcaZa to ciało gnębimy, jakby wieczne było
Krwią wojenny trud płaci, potem zrasza miłość
Aż i w końcu niezdatne do snu ni kielicha
Trzeszczy, cieknie i tęchnie, wzdyma się i wzdychaNie zachwycą już nas wtedy szczodre dary Boże
Bośmy kochać to nawykli, z czego czerpać możemPóźno mądrość przychodzi
Czego pragnąć się godzi
Ale próżno żałować
Czego nie szło zachować[…]
Przypomina pergamin i cielęca skóra
Że i drzewiej wiedziano, co dziś skrobią pióra
Krom grosiwa i jadła i chybkiej obłapki
Zawżdy człeka kusiły te same zagadki
Po swojemu się każdy ze Stwórcą pasował
A co siebie nadręczył, innym krwi popsował
Własnym myślom nie ufał, życie sobie zbrzydził
Bał się swojego strachu i wstydu się wstydziłLubo jako my się cieszył, czym? Nie miał pojęcia
I umierał taki mądry, jak był w czas poczęciaŻak profesorom krzywy
Martwych nie słucha żywy
Nie wyciągają wnuki
Z życia dziadów nauki[…]
Kto i bawić się umiał i nie bał się myśleć
Temu starość niestraszna pod lipowym liściem
Miło dumać wśród brzęku pszczół nad bytowaniem
Czy się zboża wykłoszą, a czy kuśka stanie!Czy w powszechnej niezgodzie kraj się znów pogrąży
Czy się księgę ostatnią w druku ujrzeć zdąży
Która gwiazda na niebie moja, ta co spada
Czy ta nad widnokręgiem, co jutrzenką włada?Tylu bliskich i dalekich dzień po dniu odchodzi
A ja żyję w lat bogactwie, co mi schyłek słodzi
Im mniej cię co dzień, miodzie
Tym mi smakujesz słodziej
I słońcem, i księżycem
Rozkoszą nienasyceń
Szczodrością moich dni
Dziękuję ci.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.