Dla nauczyciela
Autor: Bartosz Zadrożny
Przedmiot: Informatyka
Temat: Algorytmy genetyczne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz koncepcję algorytmów genetycznych.
Prześledzisz podstawowe słownictwo związane z algorytmami genetycznymi.
Przeanalizujesz przykładowe zastosowania algorytmów genetycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętna lub wybrana osoba przygotowuje prezentację na temat podstawowych informacji dot. algorytmów genetycznych.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Algorytmy genetyczne”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Osoba, która przygotowała prezentację dot. algorytmów genetycznych, występuje z nią. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Praca z tekstem. Uczniowie w formie mapy myśli przygotowują notatkę dotyczącą najważniejszych informacji zaprezentowanych w prezentacji oraz sekcji „Przeczytaj”.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1–6, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną osobą.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Infografika” i wykonują Polecenie 1.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium w sekcji „Infografika” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.