Strona główna
Liceum ogólnokształcące i technikum
Informatyka
Algorytmy genetyczne
Sprawdź się
Powrót
Infografika
Dla nauczyciela
Sprawdź się
1
Pokaż ćwiczenia:
Rikg9sGIYBXUc
1
Ćwiczenie
1
Jakim procesem biologicznym zainspirowali się naukowcy podczas tworzenia pierwszych algorytmów genetycznych? Możliwe odpowiedzi: 1. Procesem ewolucji biologicznej., 2. Procesem przetwarzania informacji przez mózg., 3. Procesem działania ekosystemu.
R12lYY3lj9AEt
1
Ćwiczenie
2
Wskaż poprawną definicję algorytmu probabilistycznego. Możliwe odpowiedzi: 1. Algorytm, który do swojego działania wykorzystuje elementy losowe., 2. Algorytm, który do swojego działania wykorzystuje sieci neuronowe., 3. Algorytm, który do swojego działania wykorzystuje struktury danych., 4. Algorytm, który do swojego działania wykorzystuje mechanizmy ewolucji.
Ro8wXXL1dJgqx
2
Ćwiczenie
3
Oceń prawdziwość stwierdzenia „Algorytmy genetyczne pozwalają na pokonanie trudności powiązanych ze stosowaniem klasycznych metod optymalizacyjnych”. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawda, 2. Fałsz
RBB8KWcDXCzE3
2
Ćwiczenie
4
Zaznacz wady algorytmów genetycznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Duży wpływ na działanie algorytmów genetycznych ma prawidłowe zakodowanie problemu., 2. Algorytm genetyczny osiąga słabe wyniki, jeżeli nie dobierzemy odpowiedniej funkcji przystosowania., 3. Nie można mieć pewności, czy znalezione rozwiązanie jest optymalne, ponieważ algorytm genetyczny jest algorytmem probabilistycznym., 4. Nie można mieć pewności, czy znalezione rozwiązanie jest optymalne, ponieważ algorytm genetyczny jest algorytmem deterministycznym., 5. Działanie algorytmów genetycznych jest bardzo wolne.
Rabj21QWqJ08D
2
Ćwiczenie
5
Czy algorytmy genetyczne mogą pomóc przy wyznaczaniu punktów startowych dla deterministycznych algorytmów optymalizacyjnych? Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, dzięki temu zwiększamy powodzenie działania naszego algorytmu., 2. Nie, ponieważ punkt startowy wyznaczony przez algorytm genetyczny nie wpływa na jakość ostatecznego rozwiązania.
R52ohpPxSu8M6
3
Ćwiczenie
6
Uporządkuj w odpowiedniej kolejności główne etapy algorytmu genetycznego. Elementy do uszeregowania: 1. Krzyżowanie osobników i losowe mutacje., 2. Wygenerowanie startowej populacji., 3. Ewentualne powtórzenie algorytmu dla nowo wygenerowanej populacji., 4. Ocena każdego z osobników na bazie jego przystosowania do danego problemu., 5. Stworzenie nowej populacji., 6. Dokonanie selekcji osobników.
Uporządkuj w odpowiedniej kolejności główne etapy algorytmu genetycznego. Elementy do uszeregowania: 1. Krzyżowanie osobników i losowe mutacje., 2. Wygenerowanie startowej populacji., 3. Ewentualne powtórzenie algorytmu dla nowo wygenerowanej populacji., 4. Ocena każdego z osobników na bazie jego przystosowania do danego problemu., 5. Stworzenie nowej populacji., 6. Dokonanie selekcji osobników.
R1TrIYmVRrQZm
3
Ćwiczenie
7
Wstaw brakujące wyrażenia tak, aby treść przedstawionego tekstu była prawdziwa. Pierwsze badania nad algorytmami genetycznymi miały miejsce w latach 1. 50., 2. 1672, 3. 1952, 4. 1962, 5. 70., 6. 60. XX wieku. Były one przeprowadzane przez dwóch biologów:
Nilsa
Barricelliego
oraz
Alexa Frasera
. Jednak wtedy jeszcze nie myślano o ich możliwościach w zakresie rozwiązywania problemów matematycznych. Dopiero w 1. 50., 2. 1672, 3. 1952, 4. 1962, 5. 70., 6. 60. roku prace
Johna Hollanda
pokazały prawdziwy potencjał algorytmów genetycznych.
Wstaw brakujące wyrażenia tak, aby treść przedstawionego tekstu była prawdziwa. Pierwsze badania nad algorytmami genetycznymi miały miejsce w latach 1. 50., 2. 1672, 3. 1952, 4. 1962, 5. 70., 6. 60. XX wieku. Były one przeprowadzane przez dwóch biologów:
Nilsa
Barricelliego
oraz
Alexa Frasera
. Jednak wtedy jeszcze nie myślano o ich możliwościach w zakresie rozwiązywania problemów matematycznych. Dopiero w 1. 50., 2. 1672, 3. 1952, 4. 1962, 5. 70., 6. 60. roku prace
Johna Hollanda
pokazały prawdziwy potencjał algorytmów genetycznych.
R1cWeF2mWC5y7
3
Ćwiczenie
8
Połącz w pary pojęcia z ich definicjami. gen Możliwe odpowiedzi: 1. dla danego osobnika określa jego jakość z punktu widzenia rozwiązywanego problemu, 2. zbiór liczb lub bitów reprezentujących poszczególne geny, 3. zbiór chromosomów. Jest reprezentantem pewnego rozwiązania do danego problemu, 4. zbiór osobników. W kolejnych cyklach ewolucji rodzice są zastępowani przez swoje dzieci, 5. podstawowa jednostka przechowująca informację na temat pewnej szczególnej cechy organizmu chromosom Możliwe odpowiedzi: 1. dla danego osobnika określa jego jakość z punktu widzenia rozwiązywanego problemu, 2. zbiór liczb lub bitów reprezentujących poszczególne geny, 3. zbiór chromosomów. Jest reprezentantem pewnego rozwiązania do danego problemu, 4. zbiór osobników. W kolejnych cyklach ewolucji rodzice są zastępowani przez swoje dzieci, 5. podstawowa jednostka przechowująca informację na temat pewnej szczególnej cechy organizmu osobnik Możliwe odpowiedzi: 1. dla danego osobnika określa jego jakość z punktu widzenia rozwiązywanego problemu, 2. zbiór liczb lub bitów reprezentujących poszczególne geny, 3. zbiór chromosomów. Jest reprezentantem pewnego rozwiązania do danego problemu, 4. zbiór osobników. W kolejnych cyklach ewolucji rodzice są zastępowani przez swoje dzieci, 5. podstawowa jednostka przechowująca informację na temat pewnej szczególnej cechy organizmu populacja Możliwe odpowiedzi: 1. dla danego osobnika określa jego jakość z punktu widzenia rozwiązywanego problemu, 2. zbiór liczb lub bitów reprezentujących poszczególne geny, 3. zbiór chromosomów. Jest reprezentantem pewnego rozwiązania do danego problemu, 4. zbiór osobników. W kolejnych cyklach ewolucji rodzice są zastępowani przez swoje dzieci, 5. podstawowa jednostka przechowująca informację na temat pewnej szczególnej cechy organizmu funkcja przystosowania Możliwe odpowiedzi: 1. dla danego osobnika określa jego jakość z punktu widzenia rozwiązywanego problemu, 2. zbiór liczb lub bitów reprezentujących poszczególne geny, 3. zbiór chromosomów. Jest reprezentantem pewnego rozwiązania do danego problemu, 4. zbiór osobników. W kolejnych cyklach ewolucji rodzice są zastępowani przez swoje dzieci, 5. podstawowa jednostka przechowująca informację na temat pewnej szczególnej cechy organizmu
Połącz w pary pojęcia z ich definicjami. gen Możliwe odpowiedzi: 1. dla danego osobnika określa jego jakość z punktu widzenia rozwiązywanego problemu, 2. zbiór liczb lub bitów reprezentujących poszczególne geny, 3. zbiór chromosomów. Jest reprezentantem pewnego rozwiązania do danego problemu, 4. zbiór osobników. W kolejnych cyklach ewolucji rodzice są zastępowani przez swoje dzieci, 5. podstawowa jednostka przechowująca informację na temat pewnej szczególnej cechy organizmu chromosom Możliwe odpowiedzi: 1. dla danego osobnika określa jego jakość z punktu widzenia rozwiązywanego problemu, 2. zbiór liczb lub bitów reprezentujących poszczególne geny, 3. zbiór chromosomów. Jest reprezentantem pewnego rozwiązania do danego problemu, 4. zbiór osobników. W kolejnych cyklach ewolucji rodzice są zastępowani przez swoje dzieci, 5. podstawowa jednostka przechowująca informację na temat pewnej szczególnej cechy organizmu osobnik Możliwe odpowiedzi: 1. dla danego osobnika określa jego jakość z punktu widzenia rozwiązywanego problemu, 2. zbiór liczb lub bitów reprezentujących poszczególne geny, 3. zbiór chromosomów. Jest reprezentantem pewnego rozwiązania do danego problemu, 4. zbiór osobników. W kolejnych cyklach ewolucji rodzice są zastępowani przez swoje dzieci, 5. podstawowa jednostka przechowująca informację na temat pewnej szczególnej cechy organizmu populacja Możliwe odpowiedzi: 1. dla danego osobnika określa jego jakość z punktu widzenia rozwiązywanego problemu, 2. zbiór liczb lub bitów reprezentujących poszczególne geny, 3. zbiór chromosomów. Jest reprezentantem pewnego rozwiązania do danego problemu, 4. zbiór osobników. W kolejnych cyklach ewolucji rodzice są zastępowani przez swoje dzieci, 5. podstawowa jednostka przechowująca informację na temat pewnej szczególnej cechy organizmu funkcja przystosowania Możliwe odpowiedzi: 1. dla danego osobnika określa jego jakość z punktu widzenia rozwiązywanego problemu, 2. zbiór liczb lub bitów reprezentujących poszczególne geny, 3. zbiór chromosomów. Jest reprezentantem pewnego rozwiązania do danego problemu, 4. zbiór osobników. W kolejnych cyklach ewolucji rodzice są zastępowani przez swoje dzieci, 5. podstawowa jednostka przechowująca informację na temat pewnej szczególnej cechy organizmu