Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: W lepszą przyszłość. Formy działalności robotników w drugiej połowie XIX w.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia argumenty i metody walki robotników o lepszą przyszłość;
charakteryzuje argumenty zwolenników i przeciwników ideologii marksistowskiej;
wyjaśnia, czym była I oraz II Międzynarodówka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „W lepszą przyszłość. Formy działalności robotników w drugiej połowie XIX w.”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji i jej planowany przebieg.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Animacja”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 2 - „Załóżmy, że powyższy tekst został do ciebie przesłany jako redaktora francuskiego czasopisma „Le Petit Parisien”. Twoim zadaniem jest podzielenie go na co najmniej cztery szpalty, którym nadasz odpowiednie tytuły, przyciągające uwagę czytelników i zachęcające do zapoznania się z tekstem artykułu” i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi propozycjami na forum klasy. Na koniec mogą ustalić wspólną wersję tytułów.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1, 3 oraz 4 z sekcji „Sprawdź się”; analizują materiały źródłowe (teksty, ilustrację), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenie 5, które uczniowie wykonują w czteroosobowych grupach. Wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 6. Wyjaśniają, dlaczego obraz nosi tytuł Czwarta władza.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć o ocenia pracę uczniów podczas lekcji, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Ocenia również przedstawione na początku zajęć uczniowskie prezentacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wykonaj polecenie nr 3 z sekcji „Animacja”.
Materiały pomocnicze:
I. Rusinowa, T. Wituch, Między rewolucją francuską a rewolucją październikową, Warszawa 1980.
K. Marks, F. Engels: Dzieła wybrane, t. 1, Warszawa 1949.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z animacją, aby przygotować się do późniejszej pracy.