Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: W lepszą przyszłość. Formy działalności robotników w drugiej połowie XIX w.

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXIV. Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe. Uczeń:
3) wyjaśnia procesy demokratyzacji ustrojów państw Europy Zachodniej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXXIV. Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wyjaśnia związki ideologii z ruchami narodowowyzwoleńczymi i zjednoczeniowymi, z działalnością partii politycznych oraz związków zawodowych;
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXIV. Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe. Uczeń:
5) charakteryzuje różne formy zorganizowanej działalności robotników.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia argumenty i metody walki robotników o lepszą przyszłość;

  • charakteryzuje argumenty zwolenników i przeciwników ideologii marksistowskiej;

  • wyjaśnia, czym była I oraz II Międzynarodówka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „W lepszą przyszłość. Formy działalności robotników w drugiej połowie XIX w.”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji i jej planowany przebieg.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. Praca z multimedium („Animacja”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 2 - „Załóżmy, że powyższy tekst został do ciebie przesłany jako redaktora francuskiego czasopisma „Le Petit Parisien”. Twoim zadaniem jest podzielenie go na co najmniej cztery szpalty, którym nadasz odpowiednie tytuły, przyciągające uwagę czytelników i zachęcające do zapoznania się z tekstem artykułu” i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi propozycjami na forum klasy. Na koniec mogą ustalić wspólną wersję tytułów.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1, 3 oraz 4 z sekcji „Sprawdź się”; analizują materiały źródłowe (teksty, ilustrację), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.

  4. Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenie 5, które uczniowie wykonują w czteroosobowych grupach. Wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 6. Wyjaśniają, dlaczego obraz nosi tytuł Czwarta władza.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć o ocenia pracę uczniów podczas lekcji, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Ocenia również przedstawione na początku zajęć uczniowskie prezentacje.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Wykonaj polecenie nr 3 z sekcji „Animacja”.

Materiały pomocnicze:

I. Rusinowa, T. Wituch, Między rewolucją francuską a rewolucją październikową, Warszawa 1980.

K. Marks, F. Engels: Dzieła wybrane, t. 1, Warszawa 1949.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z animacją, aby przygotować się do późniejszej pracy.