Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj poniższe ilustracje odwołujące się do wydarzeń związanych z różnymi formami działalności robotników, a następnie ułóż je we właściwej kolejności chronologicznej.

R1OcTynfPyrxb
Elementy do uszeregowania: 1. Ilustracja
RPsjQTdIK24hM
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższymi stwierdzeniami, a następnie określ, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.

R1T6elT0eBKbu
Łączenie par. . Kwestia robotnicza miała charakter globalny, co m.in. wynikało z faktu, że sytuacja robotników (w odniesieniu do ich praw i warunków pracy) we wszystkich krajach w II poł. XIX w. była podobna.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stopniowo najważniejszą siłą polityczną stawiającą sobie za cel zmianę sytuacji robotników były partie socjalistyczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszystkie partie socjalistyczne dążyły do poprawy warunków życia i pracy robotników na drodze rewolucji społecznej i obalenia systemu kapitalistycznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najwcześniej ustawodawstwo socjalne zaczęły wprowadzać rządy niemiecki i brytyjski.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem przemowy wygłoszonej w 1883 r. w Lyonie, a następnie wykonaj polecenie.

1

Chcemy wolności, to znaczy żądamy dla każdej osoby ludzkiej prawa i środków do robienia wszystkiego, co mu się tylko podoba i do nie robienia niczego, na co nie ma ochoty; żądamy pełnego zaspokojenia wszystkich jego potrzeb, z jedynymi ograniczeniami, jakie nakładają niemożności naturalne i potrzeby, respektowane w równej mierze, naszych bliźnich.

Pragniemy wolności i uważamy, że jej istnienie jest nie do pogodzenia z istnieniem jakiejkolwiek władzy, bez względu na to, jakie by były jej źródła i formy; czy jest wybrana, czy narzucona, monarchiczna czy republikańska, czy wypływa z prawa boskiego, czy też ludowego […]. To historia jest dziedziną, z której wypływa nauka, iż wszystkie rządy są do siebie podobne i siebie warte. Najlepsze są jednocześnie najgorszymi. W jednych jest więcej cynizmu, a w innych więcej hipokryzji. W gruncie rzeczy, zawsze te same słowa i taka sama nietolerancja. […]

Nie ma wolności bez równości! Nie ma wolności w społeczeństwie, w którym kapitał jest zmonopolizowany w rękach nielicznej mniejszości, zmniejszającej się w dodatku z dnia na dzień, i w którym nic nie jest równo rozdzielane – nawet oświata publiczna, utrzymywana jednak za pieniądze wszystkich. My wierzymy, że kapitał, który jest dziedzictwem wszystkich, ponieważ jest owocem współpracy pokoleń przeszłych i obecnych, musi być do dyspozycji wszystkich, w taki sposób, aby nikt nie mógł zawładnąć jego częścią kosztem innych.

Pragniemy, jednym słowem, równości: równości faktycznej jako efektu, a raczej jako warunku zasadniczego wolności. Od każdego według jego zdolności, każdemu według jego potrzeb – oto, czego pragniemy z całą powagą i całą energią – oto, co nastąpi, jako, że nie istnieje taki zakaz, który by mógł stłumić żądania słuszne i konieczne jednocześnie.

B Cytat za: Izabella Rusinowa, Tomasz Wituch, Między rewolucją francuską a rewolucją październikową, Warszawa 1980, s. 307–308.
RSMi9OGuggY6e
Przemowa ta została wygłoszona przez: Możliwe odpowiedzi: 1. liberała, 2. przywódcę strajku robotniczego, 3. marksistę, 4. członka Partii Pracy, 5. anarchistę
R1BAL2Zk1F4Rl
ponieważ autor domaga się: Możliwe odpowiedzi: 1. uspołecznienia środków produkcji., 2. zniesienia własności prywatnej., 3. realizacji postulatów robotniczych., 4. zniesienia instytucji państwa i władzy., 5. demokratyzacji życia politycznego.
2
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższy obraz, a następnie wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem obrazu, a następnie wykonaj polecenie.

R1U5SFsY9YKTY
Theodor Kittelsen, Strajk, 1879 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RBEhLg1s0AvOj
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższym fragmentem statutu I Międzynarodówki, następnie wykonaj polecenie.

1

Zważywszy:
Że wyzwolenie klasy robotniczej winno być dziełem samej klasy robotniczej, że walka o wyzwolenie klasy robotniczej nie oznacza walki o przywileje klasowe i moralne, lecz o równe prawa i obowiązki oraz o zniesienie wszelkiego panowania klasowego;

Że ekonomiczna zależność człowieka pracy od monopolisty w dziedzinie środków pracy, czyli źródeł życia, stanowi podstawę niewolnictwa we wszystkich jego formach, podstawę wszelkiej nędzy społecznej, podstawę degradacji umysłowej i zależności politycznej;

Że wyzwolenie ekonomiczne klasy robotniczej jest zatem wielkim celem, któremu ruch polityczny winien być podporządkowany jako środek;

Że wszelkie wysiłki zmierzające do tego wielkiego celu były dotąd bezowocne wskutek braku solidarności między robotnikami różnych gałęzi pracy w każdym kraju oraz wskutek braku bratniego węzła jedności między robotnikami różnych krajów;

Że wyzwolenie pracy nie jest zagadnieniem lokalnym ani narodowym, lecz zagadnieniem społecznym, ogarniającym wszystkie kraje, w których istnieje społeczeństwo współczesne, zagadnieniem, którego rozwiązanie zależne jest od praktycznej i teoretycznej współpracy krajów najbardziej postępowych;

Że obecne przebudzenie się klasy robotniczej w najbardziej uprzemysłowionych krajach Europy, wzbudzając nowe nadzieje, jest zarazem nader poważnym ostrzeżeniem przed recydywą dawnych błędów i wymaga natychmiastowego stworzenia jedności nieskoordynowanych dotąd ruchów; —

Z wyżej wymienionych względów założone zostało Międzynarodowe Stowarzyszenie Robotników.

Oświadcza ono:
że wszystkie przystępujące doń organizacje i poszczególne osoby uznają prawdę, sprawiedliwość i moralność za podstawę swego postępowania wobec siebie nawzajem oraz wobec, wszystkich ludzi, niezależnie od koloru ich skóry, wyznania i narodowości; że nie uznaje praw bez obowiązków ani obowiązków bez praw.

C Źródło: Karol Marks, Fryderyk Engels, Dzieła wybrane, t. 1, Warszawa 1949, s. 360–361.
R1TQvHRxE2ET6
wnioski Możliwe odpowiedzi: 1. przez wyzwolenie ekonomiczne robotnika rozumie się równy podział środków produkcji i dóbr między wszystkich obywateli, 2. głównym zadaniem jest stworzenie jedności w walce o wspólne cele robotników we wszystkich krajach, 3. celem jest zniesienie nierówności społecznych w dziedzinie politycznej i ekonomicznej, 4. poprawa warunków życia i pracy robotników była najważniejszym zadaniem, 5. ruch dąży do zwiększenia udziału robotników w życiu politycznym i podniesienia ich wykształcenia nadinterpretacja Możliwe odpowiedzi: 1. przez wyzwolenie ekonomiczne robotnika rozumie się równy podział środków produkcji i dóbr między wszystkich obywateli, 2. głównym zadaniem jest stworzenie jedności w walce o wspólne cele robotników we wszystkich krajach, 3. celem jest zniesienie nierówności społecznych w dziedzinie politycznej i ekonomicznej, 4. poprawa warunków życia i pracy robotników była najważniejszym zadaniem, 5. ruch dąży do zwiększenia udziału robotników w życiu politycznym i podniesienia ich wykształcenia
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z poniższym malowidłem, a następnie wyjaśnij, dlaczego jego autor nadał mu tytuł Czwarta władza.

Zapoznaj się z opisem malowidła, a następnie wyjaśnij, dlaczego jego autor nadał mu tytuł Czwarta władza.

R15ZOf9eWTNzS
Giuseppe Pellizza da Volpedo, Czwarta władza (1901) – jedno z najbardziej znanych przedstawień współczesnego proletariatu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RXbSpRlP0Gww1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj poniższą ilustrację, jest to rycina przedstawiająca wydarzenia związane ze strajkiem w 1886 r. w Belgii. Wyobraź sobie, że jesteś niemieckim korespondentem, który pisze sprawozdanie z wydarzeń w Belgii na podstawie niniejszej ryciny.

Zapoznaj się z opisem ilustracji. Jest to rycina przedstawiająca wydarzenia związane ze strajkiem w 1886 r. w Belgii. Wyobraź sobie, że jesteś niemieckim korespondentem, który pisze sprawozdanie z wydarzeń w Belgii na podstawie niniejszej ryciny.

RbROY8yGUAc1N
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1P4bqDtUys9e
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Wykonaj plakat, który mógłby zostać wykorzystany podczas strajków robotników w połowie XIX w. Wybierz jeden postulat, który powinien się znaleźć na tym plakacie i w sposób schematyczny odwołaj się do niego. Uzasadnij, dlaczego zdecydowałeś/zdecydowałaś się na ten konkretny postulat, dlaczego uznałeś/uznałaś go za najważniejszy z punktu widzenia celów ruchu robotniczego.

RyyibAyPCCbub
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R4D6mtrPCho1E
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
R1WcB6giy3iAo
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Wyobraź sobie, że uczestniczysz w dyskusji podczas jednego z kongresów I Międzynarodówki. Zapoznaj się z tezami Karola Marksa zamieszczonymi w tekście lekcji, a następnie wygłoś przemowę w imieniu ideologa niemieckiej socjaldemokracji Edwarda Bernsteina, w której sformułujesz trzy kontrargumenty.

R18CBGiwzRaK4
(Uzupełnij).