Sprawdź się
Przeanalizuj poniższe ilustracje odwołujące się do wydarzeń związanych z różnymi formami działalności robotników, a następnie ułóż je we właściwej kolejności chronologicznej.
Zapoznaj się z poniższymi stwierdzeniami, a następnie określ, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Zapoznaj się z tekstem przemowy wygłoszonej w 1883 r. w Lyonie, a następnie wykonaj polecenie.
Chcemy wolności, to znaczy żądamy dla każdej osoby ludzkiej prawa i środków do robienia wszystkiego, co mu się tylko podoba i do nie robienia niczego, na co nie ma ochoty; żądamy pełnego zaspokojenia wszystkich jego potrzeb, z jedynymi ograniczeniami, jakie nakładają niemożności naturalne i potrzeby, respektowane w równej mierze, naszych bliźnich.
Pragniemy wolności i uważamy, że jej istnienie jest nie do pogodzenia z istnieniem jakiejkolwiek władzy, bez względu na to, jakie by były jej źródła i formy; czy jest wybrana, czy narzucona, monarchiczna czy republikańska, czy wypływa z prawa boskiego, czy też ludowego […]. To historia jest dziedziną, z której wypływa nauka, iż wszystkie rządy są do siebie podobne i siebie warte. Najlepsze są jednocześnie najgorszymi. W jednych jest więcej cynizmu, a w innych więcej hipokryzji. W gruncie rzeczy, zawsze te same słowa i taka sama nietolerancja. […]
Nie ma wolności bez równości! Nie ma wolności w społeczeństwie, w którym kapitał jest zmonopolizowany w rękach nielicznej mniejszości, zmniejszającej się w dodatku z dnia na dzień, i w którym nic nie jest równo rozdzielane – nawet oświata publiczna, utrzymywana jednak za pieniądze wszystkich. My wierzymy, że kapitał, który jest dziedzictwem wszystkich, ponieważ jest owocem współpracy pokoleń przeszłych i obecnych, musi być do dyspozycji wszystkich, w taki sposób, aby nikt nie mógł zawładnąć jego częścią kosztem innych.
Pragniemy, jednym słowem, równości: równości faktycznej jako efektu, a raczej jako warunku zasadniczego wolności. Od każdego według jego zdolności, każdemu według jego potrzeb – oto, czego pragniemy z całą powagą i całą energią – oto, co nastąpi, jako, że nie istnieje taki zakaz, który by mógł stłumić żądania słuszne i konieczne jednocześnie.
Przeanalizuj poniższy obraz, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem obrazu, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem statutu I Międzynarodówki, następnie wykonaj polecenie.
Zważywszy:
Że wyzwolenie klasy robotniczej winno być dziełem samej klasy robotniczej, że walka o wyzwolenie klasy robotniczej nie oznacza walki o przywileje klasowe i moralne, lecz o równe prawa i obowiązki oraz o zniesienie wszelkiego panowania klasowego;Że ekonomiczna zależność człowieka pracy od monopolisty w dziedzinie środków pracy, czyli źródeł życia, stanowi podstawę niewolnictwa we wszystkich jego formach, podstawę wszelkiej nędzy społecznej, podstawę degradacji umysłowej i zależności politycznej;
Że wyzwolenie ekonomiczne klasy robotniczej jest zatem wielkim celem, któremu ruch polityczny winien być podporządkowany jako środek;
Że wszelkie wysiłki zmierzające do tego wielkiego celu były dotąd bezowocne wskutek braku solidarności między robotnikami różnych gałęzi pracy w każdym kraju oraz wskutek braku bratniego węzła jedności między robotnikami różnych krajów;
Że wyzwolenie pracy nie jest zagadnieniem lokalnym ani narodowym, lecz zagadnieniem społecznym, ogarniającym wszystkie kraje, w których istnieje społeczeństwo współczesne, zagadnieniem, którego rozwiązanie zależne jest od praktycznej i teoretycznej współpracy krajów najbardziej postępowych;
Że obecne przebudzenie się klasy robotniczej w najbardziej uprzemysłowionych krajach Europy, wzbudzając nowe nadzieje, jest zarazem nader poważnym ostrzeżeniem przed recydywą dawnych błędów i wymaga natychmiastowego stworzenia jedności nieskoordynowanych dotąd ruchów; —
Z wyżej wymienionych względów założone zostało Międzynarodowe Stowarzyszenie Robotników.
Oświadcza ono:
że wszystkie przystępujące doń organizacje i poszczególne osoby uznają prawdę, sprawiedliwość i moralność za podstawę swego postępowania wobec siebie nawzajem oraz wobec, wszystkich ludzi, niezależnie od koloru ich skóry, wyznania i narodowości; że nie uznaje praw bez obowiązków ani obowiązków bez praw.
Zapoznaj się z poniższym malowidłem, a następnie wyjaśnij, dlaczego jego autor nadał mu tytuł Czwarta władza.
Zapoznaj się z opisem malowidła, a następnie wyjaśnij, dlaczego jego autor nadał mu tytuł Czwarta władza.
Przeanalizuj poniższą ilustrację, jest to rycina przedstawiająca wydarzenia związane ze strajkiem w 1886 r. w Belgii. Wyobraź sobie, że jesteś niemieckim korespondentem, który pisze sprawozdanie z wydarzeń w Belgii na podstawie niniejszej ryciny.
Zapoznaj się z opisem ilustracji. Jest to rycina przedstawiająca wydarzenia związane ze strajkiem w 1886 r. w Belgii. Wyobraź sobie, że jesteś niemieckim korespondentem, który pisze sprawozdanie z wydarzeń w Belgii na podstawie niniejszej ryciny.
Wykonaj plakat, który mógłby zostać wykorzystany podczas strajków robotników w połowie XIX w. Wybierz jeden postulat, który powinien się znaleźć na tym plakacie i w sposób schematyczny odwołaj się do niego. Uzasadnij, dlaczego zdecydowałeś/zdecydowałaś się na ten konkretny postulat, dlaczego uznałeś/uznałaś go za najważniejszy z punktu widzenia celów ruchu robotniczego.
Wyobraź sobie, że uczestniczysz w dyskusji podczas jednego z kongresów I Międzynarodówki. Zapoznaj się z tezami Karola Marksa zamieszczonymi w tekście lekcji, a następnie wygłoś przemowę w imieniu ideologa niemieckiej socjaldemokracji Edwarda Bernsteina, w której sformułujesz trzy kontrargumenty.