Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Wójtowicz

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzajemne położenie prostej i okręgu na płaszczyźnie kartezjańskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zakres podstawowy. Uczeń:
6) znajduje punkty wspólne prostej i okręgu oraz prostej i paraboli będącej wykresem funkcji kwadratowej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa wzajemne położenie prostej i okręgu na płaszczyźnie kartezjańskiej,

  • wykorzystuje wzory na równanie okręgu i prostej w różnych postaciach,

  • wyznacza wartości parametrów, dla których prosta i okrąg mają określoną liczbę punktów wspólnych,

  • oblicza współrzędne punktów wspólnych prostej i okręgu, korzystając z układu równań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • metoda krokodyla;

  • liga zadaniowa;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • e‑podręcznik;

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Wzajemne położenie prostej i okręgu na płaszczyźnie kartezjańskiej”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają poznane pojęcia związane z tematem lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dzielą się na małe grupy i wymieniają się informacjami pozyskanymi w domu. Metodą graffiti matematycznego sporządzają schematy zawierające różne możliwości wzajemnego położenia prostej i okręgu. Każda grupa układa 2 zadania oparte na uzyskanych w domu wiadomościach. Grupy wymieniają się zadaniami, wspólnie sprawdzają poprawność ich wykonania.

  2. Uczniowie zapoznają się z materiałem z e‑podręcznika.

  3. Uczniowie wykonują polecenia z sekcji „Aplet”. W razie trudności proszą o pomoc nauczyciela.

  4. Uczniowie biorą udział w lidze zadaniowej - wykonują w grupach na czas ćwiczenia 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania wspólnie z całą klasą.

  5. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 6‑8 metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń w temacie: „Wzajemne położenie prostej i okręgu na płaszczyźnie kartezjańskiej”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Wzajemne położenie prostej i okręgu na płaszczyźnie kartezjańskiej”).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Aplet” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania i problemy w omawianym temacie.