Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Uprawy monokulturowe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa 2
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1. Poznawanie terminologii geograficznej.
5. Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek‑przyroda.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3.Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
6. Przewidywanie skutków działalności gospodarczej człowieka w środowisku geograficznym.
III. Kształtowanie postaw.
2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu wiedzy geograficznej.
5. Rozumienie potrzeby racjonalnego gospodarowania w środowisku geograficznym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, ochrony elementów dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego oraz konieczności rekultywacji i rewitalizacji obszarów zdegradowanych.
Treści nauczania
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
3. analizuje na przykładach ze świata i Polski wpływ działalności rolniczej, w tym płodozmianu i monokultury rolnej, chemizacji i mechanizacji rolnictwa, melioracji i nadmiernego wypasu zwierząt na środowisko przyrodnicze.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest uprawa monokulturowa,
określa, w jakim celu stosowana jest uprawa monokulturowa,
identyfikuje różne rodzaje monokultur,
omawia skutki przyrodnicze prowadzenia upraw monokulturowych.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja
Formy zajęć: praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Szymański S. , Ekologiczne podstawy hodowli lasu, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 2000.
Zawadzki S., Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1999.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie przez nauczyciela informacji dotyczących różnych sposobów uprawy ziemi i rodzajów rolnictwa.
Faza realizacyjna
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału (np. korzystając z tabletów).
Prezentacja audiobooka z e‑materiału na temat upraw monokulturowych; w trakcie odsłuchiwania uczniowie sporządzają notatki.
Wyświetlenie na ekranie grafiki interaktywnej z e‑materiału, omówienie jej przez nauczyciela w interakcji z uczniami; przy omawianiu poszczególnych elementów grafiki zwracana jest uwaga na związki przyczynowo‑skutkowe.
Podział uczniów na grupy/pary (liczebność grup określa nauczyciel). Kilkuminutowa praca w grupach – każda grupa wykonuje polecenia i ćwiczenia zawarte w e‑materiale (część „Audiobook” i „Grafika interaktywna). Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału i dostępnych źródeł informacji.
Przedstawienie przez liderów poszczególnych grup, na forum klasy, rezultatów pracy (wszystkich lub wskazanych przez nauczyciela); nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, wprowadza uzupełnienia.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących uprawy monokulturowej oraz jej pozytywnych i negatywnych skutków dla przyrody i człowieka.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie treści omawianych podczas lekcji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna (alternatywnie prezentacja multimedialna) dotycząca uprawy monokulturowej wybranego gatunku (np. soja, kukurydza, palma olejowa itp.) na świecie i jej skutków przyrodniczych i gospodarczych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarty w e‑materiale audiobook oraz grafika interaktywna mogą być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia. Znajdą także zastosowanie podczas lekcji poświęconych zagadnieniom związanym z biosferą, pedosferą, rolnictwem oraz zależnościami między działalnością gospodarczą człowieka a środowiskiem przyrodniczym.