Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Obraz Polaków w wybranych satyrach Ignacego Krasickiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje gatunek satyry;
nazywa wady i cnoty opisane w satyrach przez Ignacego Krasickiego;
wskazuje środki stylistyczne, których użył w satyrach Ignacy Krasicki
do podkreślenia obrazu Polaka doby oświecenia;wyjaśnia, na czym polega strategia dydaktyczna Ignacego Krasickiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
drama;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Na dwa tygodnie przed lekcją nauczyciel poleca uczniom, by przygotowali inscenizację do wybranej satyry Ignacego Krasickiego:
Żona modna
Życie dworskie
Gracz
Marnotrawstwo
Propozycja realizacji
Uczniowie dzielą się na 4 grupy, przygotowują scenariusz inscenizacji, rekwizyty, dekoracje i uczą się ról. Ważne, by nauczyciel przekazał uczniom wskazówki dotyczące uwydatnienia w inscenizacji wad i cnót Polaków doby oświecenia. Inscenizacje powinny być krótkie, uczniowie mogą odegrać pantomimę lub scenkę dramową.
Faza wprowadzająca
Faza wprowadzająca zaczyna się od inscenizacji przygotowanych przez uczniów. W trakcie występów pozostali uczniowie wypisują wady, jakie piętnuje prezentowana satyra. Oceniają jak zostały one przez „aktorów” pokazane.
Faza realizacyjna
Uczniowie omawiają odegrane scenki i tworzą roboczą definicję satyry. Następnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Dyskutują na temat głównych celów tworzenia satyr, zwłaszcza w epoce oświecenia.
Praca z multimedium.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują polecenia i ćwiczenia dotyczące wybranych satyr. W następnym kroku zapoznają się z audiobookiem, który jest propozycją odczytania satyr ale także próbą zdefiniowania strategii dydaktycznej Ignacego Krasickiego. Następnie wykonują polecenia przyporządkowane do tego medium.
Faza podsumowująca
Pod koniec lekcji nauczyciel proponuje uczniom napisanie krótkiej rymowanej satyry przedstawiającej obraz współczesnego Polaka, który odziedziczył cechy po przodkach z epoki oświecenia. Następnie uczniowie prezentują rezultaty swojej pracy twórczej.
Materiały dodatkowe:
Roman Doktór, Krasicki nasz powszedni, Lublin 2011.
Poezja polskiego oświecenia, oprac. Jan Kott, Warszawa 1956.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja mutimedialna”
jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.