Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Korespondencja sztuk. Leonardo da Vinci: Mona Liza i Zbigniew Herbert Mona Liza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
rozpoznaje znaczące elementy dzieła plastycznego,
dokonuje opisu obrazu Leonarda da Vinci Mona Liza,
wskazuje środki poetyckiego wyrazu w wierszu Zbigniewa Herberta Mona Liza i określa ich funkcje,
przeprowadza analizę i interpretację porównawczą dwóch dzieł: poetyckiego i malarskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Korespondencja sztuk. Leonardo da Vinci: Mona Liza i Zbigniew Herbert Mona Liza”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Przeczytaj” na podstawie treści w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Będzie to wstępne odczytanie przez uczniów obu dzieł.
Recytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego Mona Liza, z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Nauczyciel proponuje następujące ćwiczenie: zamknijcie oczy i spróbujcie opisać obraz Leonarda da Vinci Mona Liza. Kilka osób głośno dzieli się swoimi wyobrażeniami. Później wszyscy otwierają oczy i sprawdzają, co udało się zapamiętać z obrazu. Później nauczyciel pyta: co powoduje, że większość ludzi dobrze pamięta obraz Leonarda? Dlaczego dzieło to należy do najsłynniejszych obrazów świata? Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla ilustrację interaktywną i zamieszczony w niej obraz Mona Liza Leonarda da Vinci. Uczniowie najpierw opowiadają o swoich wrażeniach. Później wykonują w parach polecenia 2, 3 i 4 z tej sekcji. Wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Przygotowana do tego osoba odczytuje wiersz Herberta. Uczniowie notują swoje pierwsze spostrzeżenia na temat łączności pomiędzy wierszem a obrazem.
Uczniowie, nadal pracując w parach, wykonują ćwiczenia związane z analizą i interpretacją wiersza, czyli polecenie 2 i 3 oraz ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Przeczytaj”.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują polecenie 5 z sekcji „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Czytanie Herberta, red. Przemysław Czapliński, Piotr Śliwiński, Maria Wiegandt, Poznań 1995.
Alicja Krawczyk, Literackie fascynacje malarstwem, Kielce 2006.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.