Dla nauczyciela
Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Rycerska miłość – wzorzec osobowy w Dziejach Tristana i Izoldy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
interpretuje fragmenty Dziejów Tristana i Izoldy, poszukując w nich elementów wzorca osobowego rycerza,
wyjaśnia znaczenie przysłów zawierających odniesienia do etosu rycerskiego,
rekonstruuje scenę z Dziejów Tristana i Izoldy, wykorzystując wybraną przez siebie formę prezentacji,
redaguje zapowiedź (zwiastun) filmu Kevina Reynoldsa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Uczniowie oglądają film Kevina Reynoldsa Tristan i Izolda i na jego podstawie sporządzają listę cech rycerza. Następnie zapoznają się z fragmentami Dziejów Tristana i Izoldy zamieszczonymi w sekcji „Sprawdź się” e‑materiału i przygotowują głośne odczytanie wybranego cytatu z elementami interpretacji aktorskiej.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat frazeologii związanej z rycerskością/rycerzem.
Prosi, by uczniowie wymienili znane im powiedzenia definiujące rycerskość, np.: rycerz na białym koniu, pojedynek rycerski, honor rycerski, rycerska odwaga, etos rycerski.Uczniowie konfrontują swoje propozycje z podanymi w ćwiczeniu 2 sekcji „Sprawdź się”.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zaprezentowali inscenizację wybranych z e‑materiału i przygotowanych przez siebie scen z Dziejów Tristana i Izoldy.
Uczniowie sporządzają listę pożądanych i kontrowersyjnych cech rycerza Tristana, słuchając i oglądając prezentacje koleżanek i kolegów. Następnie porównują cechy Tristana z tymi, które wypisali na podstawie filmu i fragmentów Dziejów Tristana i Izoldy.Praca z multimedium. Nauczyciel organizuje pracę czterech grup, kryterium podziału może być wybór cytatu do prezentacji (4 cytaty zamieszczono w e‑materiale). Grupy pracują z wylosowanym obrazem multimedialnej galerii zdjęć. Rozmawiają na jego temat, uwzględniając: a) sposób przedstawienia bohaterów, b) scenę przedstawioną na obrazie.
Uczniowie kontynuują pracę w grupach i wykonują ćwiczenia 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”, utrwalając wiedzę o cechach Tristana oraz jego relacjach z Izoldą i Markiem.
Nauczyciel komentuje i ocenia pracę grup. Najlepsze wystąpienia ocenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie podsumowali zajęcia, wykonując jedno z dwóch zadań do wyboru:
Wykorzystaj wnioski, wynikające z pracy na lekcji i zredaguj zapowiedź filmu Tristan i Izolda, używając frazeologizmów ze wstępnej fazy zajęć.
Na podstawie wniosków z lekcji i filmu Tristan i Izolda uzasadnij trafność słów, którymi lektor wprowadza do filmowej opowieści:Gdy los zdradza Twoje serce, a przeznaczenie nie daje wyboru – tylko miłość zwycięża wszystko
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Jacques Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1995.
Robert Bartlett, Panorama średniowiecza, Warszawa 2002.
Tristan I Izolda, reż. Kevin Reynolds, 2006.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.