Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Organizacje religijne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

II. Różnorodność kulturowa.

Uczeń:

7) charakteryzuje religię jako zjawisko społeczne; analizuje religijność we współczesnym społeczeństwie polskim i porównuje ją z religijnością w innym społeczeństwie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia klasyfikację organizacji religijnych;

  • charakteryzuje różne typy organizacji religijnych;

  • ocenia wpływ organizacji religijnych na życie społeczne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śnieżnej;

  • mapa myśli;

  • debata za i przeciw.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Zapoznanie z tematem i celami zajęć.

2. Uczniowie poznają definicję religii – metoda kuli śnieżnej. Najpierw w parach ustalają definicję religii, zapisują ją na kartce, potem łączą się w czwórki i ósemki, pracując dalej nad kształtem definicji. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się w grupach z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie na podstawie własnej wiedzy i przeczytanych treści przygotowują mapę pojęć do zagadnień tam poruszonych. Szczególną uwagę zwracają na cechy poszczególnych organizacji religijnych. Następnie grupy przedstawiają swoje skojarzenia i pomysły, a wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy myśli.

2. Praca ze schematem „Liczba wszystkich zarejestrowanych wyznań w Polsce”. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 1 w sekcji multimedialnej. Swoje odpowiedzi porównują z odpowiedziami innych par uczniów.

3. Debata za i przeciw: „Czy organizacje religijne mogą być motorem zmian społecznych i politycznych?”. Następuje losowy podział na dwie grupy: jedna za, druga przeciw. Każda grupa przygotowuje odpowiednie argumenty, po czym następuje debata za i przeciw. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Na koniec wnioski z debaty umieszczają w ćwiczeniu 2 do schematu.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

1. Wybrani uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na to, czy osiągnęli cele postawione na wstępie lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Zygmunt Pawłowicz, Leksykon Kościołów, ruchów religijnych i sekt w Polsce, Częstochowa 2008.

Ireneusz Kamiński, Sekty i nowe ruchy religijne w 365 pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2013.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie schematu uczniowie mogą przygotować prezentację dotyczącą wyznań religijnych w Polsce.