Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Organizacje religijne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
7) charakteryzuje religię jako zjawisko społeczne; analizuje religijność we współczesnym społeczeństwie polskim i porównuje ją z religijnością w innym społeczeństwie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia klasyfikację organizacji religijnych;
charakteryzuje różne typy organizacji religijnych;
ocenia wpływ organizacji religijnych na życie społeczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
mapa myśli;
debata za i przeciw.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zapoznanie z tematem i celami zajęć.
2. Uczniowie poznają definicję religii – metoda kuli śnieżnej. Najpierw w parach ustalają definicję religii, zapisują ją na kartce, potem łączą się w czwórki i ósemki, pracując dalej nad kształtem definicji. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się w grupach z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie na podstawie własnej wiedzy i przeczytanych treści przygotowują mapę pojęć do zagadnień tam poruszonych. Szczególną uwagę zwracają na cechy poszczególnych organizacji religijnych. Następnie grupy przedstawiają swoje skojarzenia i pomysły, a wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy myśli.
2. Praca ze schematem „Liczba wszystkich zarejestrowanych wyznań w Polsce”. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 1 w sekcji multimedialnej. Swoje odpowiedzi porównują z odpowiedziami innych par uczniów.
3. Debata za i przeciw: „Czy organizacje religijne mogą być motorem zmian społecznych i politycznych?”. Następuje losowy podział na dwie grupy: jedna za, druga przeciw. Każda grupa przygotowuje odpowiednie argumenty, po czym następuje debata za i przeciw. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Na koniec wnioski z debaty umieszczają w ćwiczeniu 2 do schematu.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
1. Wybrani uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na to, czy osiągnęli cele postawione na wstępie lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Zygmunt Pawłowicz, Leksykon Kościołów, ruchów religijnych i sekt w Polsce, Częstochowa 2008.
Ireneusz Kamiński, Sekty i nowe ruchy religijne w 365 pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie schematu uczniowie mogą przygotować prezentację dotyczącą wyznań religijnych w Polsce.