Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RJj71MxifSlHY1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, na czym opiera się przywództwo w sekcie. Możliwe odpowiedzi: 1. na związkach z państwem, 2. na charyzmie założyciela, 3. na sformalizowanych obrzędach, 4. na racjonalizmie
R1QZ40N2krZpf1
Ćwiczenie 2
Zaznacz właściwe dokończenie zdania.
Kult w odróżnieniu od sekty... Możliwe odpowiedzi: 1. nie jest oparty na charyzmie przywódcy., 2. uznaje osoby poza kultem za nieoświecone., 3. jest konserwatywny we wprowadzaniu innego stylu życia., 4. nie ma monopolu na prawdę.
R11Uf5yc9sLp32
Ćwiczenie 3
Dopasuj pojęcia do definicji. zbór Możliwe odpowiedzi: 1. wspólnota religijna należąca lub wywodząca się z protestantyzmu; inaczej to także zgromadzenie, 2. miejsce kultu w buddyzmie, 3. miejsce kultu religijnego, którego cechą charakterystyczną jest pokrycie budynku dachem z kopułami będącymi symbolem Boga, świętych i aniołów, 4. miejsce kultu muzułmanów meczet Możliwe odpowiedzi: 1. wspólnota religijna należąca lub wywodząca się z protestantyzmu; inaczej to także zgromadzenie, 2. miejsce kultu w buddyzmie, 3. miejsce kultu religijnego, którego cechą charakterystyczną jest pokrycie budynku dachem z kopułami będącymi symbolem Boga, świętych i aniołów, 4. miejsce kultu muzułmanów cerkiew Możliwe odpowiedzi: 1. wspólnota religijna należąca lub wywodząca się z protestantyzmu; inaczej to także zgromadzenie, 2. miejsce kultu w buddyzmie, 3. miejsce kultu religijnego, którego cechą charakterystyczną jest pokrycie budynku dachem z kopułami będącymi symbolem Boga, świętych i aniołów, 4. miejsce kultu muzułmanów wat Możliwe odpowiedzi: 1. wspólnota religijna należąca lub wywodząca się z protestantyzmu; inaczej to także zgromadzenie, 2. miejsce kultu w buddyzmie, 3. miejsce kultu religijnego, którego cechą charakterystyczną jest pokrycie budynku dachem z kopułami będącymi symbolem Boga, świętych i aniołów, 4. miejsce kultu muzułmanów
3
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenie.

1
Encyklopedia PWN: kościół

(…)
2. budynek, miejsce modlitwy chrześcijan.

kościół Źródło: Encyklopedia PWN: kościół, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 8.03.2021 r.].
Rv4UhBdQEifRW
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródła zdjęć: Mateuszgdynia, CC BY‑SA 4.0; Asiasmok, CC BY‑SA 3.0; Norbert Aepli, CC BY 2.5; Jacek Halicki, CC BY‑SA 3.0.
R23HXm98ZsY6C
Odwołując się do powyższej definicji, wybierz miejsca, które są kościołami. Możliwe odpowiedzi: 1. cerkiew, 2. meczet, 3. synagoga, 4. zbór
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj polecenie.

Liczba członków wszystkich istniejących wyznań według rodzaju religii, nurtu religijnego i grupy wyznań w Polsce

Symbol identyfikacyjny

Rodzaje religii, nurty religijne, grupy wyznań

Ogółem* w tys.

Liczba wyznań istniejących w 2018 r.

1.

chrześcijaństwo

33.794,4

112

1.1

katolicyzm

33.013,9

10

1.1.1

Kościół katolicki

32.966,7

4

1.1.2

starokatolicyzm

47,2

6

1.2

chrześcijaństwo wschodnie (ortodoksyjne)

509,5

5

1.2.1

prawosławie

509,1

3

1.2.2

chrześcijańskie kościoły orientalne

0,4

2

1.3

protestanckie i tradycji protestanckiej

147,9

87

1.4

nurt badaczy Pisma Świętego

120,2

4

1.5

inne chrześcijańskie

2,9

6

2

islam

41,6

5

3

judaizm

2,3

4

4

buddyzm

14,7

19

5

hinduizm

3,8

8

6

pogaństwo (rodzimowierstwo) i neopogaństwo

3,5

5

7

inne religie

3,1

21

9

nowozarejestrowane/niesklasyfikowane

0,3

12

Razem

33.863,7

186

* W podsumowaniu uwzględniono najnowsze dostępne liczby wiernych, członków, wyznawców kościołów i innych związków wyznaniowych pozyskane z badań GUS: Wyznania religijne w Polsce, Statystyka obrządków Kościoła katolickiego lub w przypadku braku aktualnych danych z NSP 2011. W sumowaniu nie uwzględniono 16 Kościołów lub związków wyznaniowych, o których brak wiarygodnych danych.

1 Źródło: Wyznania religijne w Polsce 2015–2018, 28.02.2020 r., dostępny w internecie: stat.gov.pl [dostęp 22.03.2021 r.].

RbctvxnQNoGAx
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Wyznawców islamu w Polsce jest więcej niż wyznawców hinduizmu i buddyzmu razem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Judaizm jest drugą pod względem ilości wyznawców religią w Polsce. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nurt badaczy Pisma Świętego jest obrządkiem katolickim. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W Polsce są zarejestrowane religie związane z pradawnymi wierzeniami. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenie.

1
Józef Kwapiszewski Religie a sekty. Rozważania teoretyczne

Historia ruchów religijnych, określanych dziś jako sekty, swe początki ma w rabinistycznym judaizmie; określano tak wszelkie ruchy i odłamy, które sprzeciwiały się głoszonej tradycji. Słowo hairesis początkowo dotyczyło szkół prowadzonych przez niezależnych nauczycieli o wysokim autorytecie. Później nabrało pejoratywnego znaczenia; odnosiło się do grupy ludzi sprzeciwiających się powszechnie przyjętym prawom.

religia Źródło: Józef Kwapiszewski, Religie a sekty. Rozważania teoretyczne, „Słupskie Studia Filozoficzne” 2005, nr 5, s. 165.
RUxt1iadsbN5L
Podaj, jakim mianem współcześnie określa się odpowiedników prowadzących tzw. „hairesis”. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenie.

1
Maria Sroczyńska O potrzebie religii w ponowoczesnym świecie (refleksje socjologa)

Socjologowie zgodni są w opinii, że przyspieszające, choć nierównomierne w różnych sferach życia procesy o charakterze modernizacyjnym (lat 90. XX i pierwsza dekada XXI w.) i postmodernizacyjnym ustanowiły warunki kształtowania się nowych wzorów i kategorii religijności. Różnorodność zmian komplikuje odpowiedź na pytanie o przyszłość życia religijnego. W społeczeństwie polskim obserwuje się duże zapotrzebowanie na rekonstrukcję symbolicznego świata, w którym wartości tradycyjne (religijne) spotykają się z nowoczesnymi.

potrzebie Źródło: Maria Sroczyńska, O potrzebie religii w ponowoczesnym świecie (refleksje socjologa), „Chrześcijaństwo-Świat-Polityka” 2018, nr 22, s. 173.
RQ0Lgi9miCeAZ
Wyjaśnij, jak, według tekstu, powinny wyglądać relacje pomiędzy religią a światem nowoczesnym. (Uzupełnij).