Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Funkcje parlamentu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) wyjaśnia, jak przeprowadzane są powszechne i bezpośrednie wybory organów władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej; na przykładzie wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej porównuje ordynację proporcjonalną i większościową; analizuje potencjalne wady i zalety każdego z tych systemów wyborczych;
4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej;
6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej).
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
7) charakteryzuje funkcje legislatywy: ustrojodawczą, ustawodawczą, kontrolną i kreacyjną; wskazuje kompetencje parlamentu w Rzeczypospolitej Polskiej w ramach poszczególnych funkcji; podaje przykłady państw z parlamentem jednoizbowym i dwuizbowym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie parlamentu;
omawia funkcje parlamentu;
ocenia działalność polskiego parlamentu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
metoda kuli śnieżnej;
debata;
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Metoda kuli śniegowej. Uczniowie w parach ustalają definicję parlamentu, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i coraz liczniejsze grupy pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Indywidualne zapoznanie z treściami sekcji „Przeczytaj” i „Schemat”.
2. Wspólne omówienie funkcji polskiego parlamentu. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
2. Wykonanie ćwiczeń 1–3 z sekcji „Sprawdź się” w celu utrwalenia zdobytej wiedzy.
3. Uczniowie w parach znajdują w internecie fragment posiedzenia sejmu i go oglądają. Następnie na jego podstawie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Przeczytaj”.
4. Debata na temat działalności polskiego parlamentu. Uczniowie, odnosząc się zarówno do wiedzy uzyskanej podczas lekcji, jak i własnej, oceniają działalność polskiego parlamentu. Mogą też jego prace porównywać z pracami wybranego parlamentu innego kraju. Na koniec wybrana osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
1. Dokończ zdanie: „Najważniejszą funkcją parlamentu jest…”. Uzasadnij swój wybór.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia.
Odnosząc się do informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”, przygotuj charakterystykę parlamentu wybranego państwa (ćw. 1 w sekcji „Schemat”).
Materiały pomocnicze:
Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa może posłużyć do dyskusji na temat dominujących form parlamentu w Europie i na świecie.