Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Fijałkowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Budowa elektrowni jądrowej w Polsce, ocena możliwych lokalizacji

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
10) opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń:
16) opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia aspekty, jakie należy rozważyć planując budowę elektrowni jądrowej,

  2. ocenia rejon, w którym mieszka, pod kątem użyteczności do budowy elektrowni,

  3. podaje zagrożenia, jakie płyną z energetyki jądrowej.

Strategie nauczania:

flipped classroom

Metody nauczania:

burza mózgów

Formy zajęć:

praca w grupie

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wprowadza zagadnienie energetyki jądrowej w Polsce, zarysowując historię polskiego programu jądrowego, zgodnie z fazą wprowadzającą e‑materiału.

Faza realizacyjna:

Zadaniem uczniów jest rozważenie obszaru, w którym mieszkają, jako potencjalnej lokalizacji budowy elektrowni jądrowej. Uczniowie przygotowują się do zajęć w domu, na lekcji prezentują tylko wyniki pracy. Jako źródło informacji o wymogach lokalizacji obiektów jądrowych warto wykorzystać Rozdział 4 Ustawy z dnia 29.11.2000 r. Prawo atomowe (tekst jednolity: Dz. U. 2007 Nr 42, poz. 276) oraz zadanie 8 z części zadaniowej materiału.
Uczniowie analizują obszar, na którym żyją, pod kątem:

  • występowania zjawisk takich, jak powodzie, huragany, burze. Można skorzystać z danych archiwizowanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej https://danepubliczne.imgw.pl/#dane‑plikowe,

  • rodzaju podłoża (dyskwalifikujące są tereny bagienne),

  • sąsiedztwa zbiornika wodnego, wykorzystywanego do chłodzenia układów elektrowni,

  • bliskości dużych aglomeracji i skupisk ludzkich,

  • bliskości lotnisk,

  • istnienia infrastruktury przesyłowej. Pod tym względem interesujące mogą być miejsca, gdzie obecnie znajdują się elektrownie węglowe.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel ocenia pracę i przygotowanie uczniów. Podkreśla też, że prawdziwe badania lokalizacyjne są dużo bardziej szczegółowe, wymagają wiedzy o geologii terenu.

Praca domowa:

W celu poszerzenia wiedzy uczniowie zapoznają się z multimedium.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane na lekcji.