| |
| |
| Budowa elektrowni jądrowej w Polsce, ocena możliwych lokalizacji |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. XI. Fizyka jądrowa. Uczeń: 10) opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 16) opisuje zasadę działania elektrowni jądrowej oraz wymienia korzyści i niebezpieczeństwa płynące z energetyki jądrowej. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wymienia aspekty, jakie należy rozważyć planując budowę elektrowni jądrowej,
ocenia rejon, w którym mieszka, pod kątem użyteczności do budowy elektrowni,
podaje zagrożenia, jakie płyną z energetyki jądrowej.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
Nauczyciel wprowadza zagadnienie energetyki jądrowej w Polsce, zarysowując historię polskiego programu jądrowego, zgodnie z fazą wprowadzającą e‑materiału. |
|
Zadaniem uczniów jest rozważenie obszaru, w którym mieszkają, jako potencjalnej lokalizacji budowy elektrowni jądrowej. Uczniowie przygotowują się do zajęć w domu, na lekcji prezentują tylko wyniki pracy. Jako źródło informacji o wymogach lokalizacji obiektów jądrowych warto wykorzystać Rozdział 4 Ustawy z dnia 29.11.2000 r. Prawo atomowe (tekst jednolity: Dz. U. 2007 Nr 42, poz. 276) oraz zadanie 8 z części zadaniowej materiału. Uczniowie analizują obszar, na którym żyją, pod kątem:
występowania zjawisk takich, jak powodzie, huragany, burze. Można skorzystać z danych archiwizowanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej https://danepubliczne.imgw.pl/#dane‑plikowe,
rodzaju podłoża (dyskwalifikujące są tereny bagienne),
sąsiedztwa zbiornika wodnego, wykorzystywanego do chłodzenia układów elektrowni,
bliskości dużych aglomeracji i skupisk ludzkich,
bliskości lotnisk,
istnienia infrastruktury przesyłowej. Pod tym względem interesujące mogą być miejsca, gdzie obecnie znajdują się elektrownie węglowe.
|
|
Nauczyciel ocenia pracę i przygotowanie uczniów. Podkreśla też, że prawdziwe badania lokalizacyjne są dużo bardziej szczegółowe, wymagają wiedzy o geologii terenu. |
|
W celu poszerzenia wiedzy uczniowie zapoznają się z multimedium. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane na lekcji. |