Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Czytanie wykresu funkcji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
odczytuje z wykresu funkcji dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, najmniejszą i największą wartość funkcji, argumenty, dla których wartość funkcji jest dodatnia lub ujemna.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
metoda plakatu,
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu,
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”. Każdy z uczniów zapisuje po dwa pytania do materiału, wymagające wyjaśnienia na lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji, następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą plakatu przypominają pojęcia związane z lekcją (dziedzina funkcji, zbiór argumentów, miejsca zerowe).
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Uczniowie na przemian zadają wcześniej przygotowane pytania grupie przeciwnej. Za udzielenie wyczerpującej odpowiedzi grupa uzyskuje 3 punkty, jeżeli nauczyciel musi uzupełnić odpowiedź 1 punkt. Uczniowie z grupy zwycięzców mogą otrzymać oceny za aktywność.
Uczniowie w parach analizują zadanie przedstawione w prezentacji multimedialnej, zapisują ewentualne wątpliwości i niezrozumiałe aspekty, które zostały w niej przedstawione - nauczyciel tłumaczy je na forum klasy. Następnie w parach wykonują polecenia 2 i 3.
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia interaktywne nr 1‑11. Wyniki omawiane są na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/ nauczyłem się…
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 12‑16 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Argumenty i wartości funkcjiArgumenty i wartości funkcji
Zbiór wartości funkcjiZbiór wartości funkcji
Miejsce zerowe funkcjiMiejsce zerowe funkcji
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana na lekcji poświęconej własnościom funkcji.