Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Czy elektron jest falą czy cząstką? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczani: | blended learning |
Metody nauczania: | wykład, pokaz multimedialny |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputery dla uczniów, projektor |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel otwiera dyskusję na forum klasy na temat tego, czym różnią się cząstki od fal. W razie potrzeby steruje tą dyskusją w odpowiednim kierunku: fala - rozciągła w przestrzeni, obecna w wielu miejscach jednocześnie, podlegająca zjawiskom falowym, czyli dyfrakcji i interferencji; cząstka - skupiona, obecna w jednym miejscu. Następnie nauczyciel zmienia temat dyskusji i pyta uczniów o to, czy ich zdaniem cząstki mogą podlegać zjawiskom falowym (wydaje się, że nie). Prezentuje obrazy dyfrakcji elektronowej, wyjaśniając uczniom, co jest przedstawione na zdjęciach. Zadaje pytanie wzbudzające ciekawość – czy przedstawione obrazy świadczą o tym, że cząstki ulegają zjawiskom falowym? | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel opisuje uczniom teorię dualizmu korpuskularno‑falowego oraz podaje informację o falach materii de Broglie’a. Podaje wzór służący do wyznaczania długości fal materii. Wyjaśnia, że ze względu na stowarzyszenie fali materii z dowolną cząstką elektron może ulegać zjawisku dyfrakcji. W dalszej części lekcji uczniowie uruchamiają na komputerach symulację [https://phet.colorado.edu/en/simulations/davisson‑germer](https://phet.colorado.edu/en/simulations/davisson‑germer) (wymaga instalacji Javy na komputerze), która umożliwia badanie obrazu interferencyjnego elektronów o różnych długościach fali, powstającego na siatce dyfrakcyjnej złożonej z atomów o różnym promieniu i odległości między atomami. Nauczyciel prosi uczniów o to, aby zmieniali parametry symulacji, a następnie dyskutuje z nimi na temat tego, jak zmiany parametrów wpływają na obraz. Symulacja zawiera cyfrową linijkę i kątomierz, co zdecydowanie ułatwia analizę. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel rozpoczyna kolejną dyskusję i pyta uczniów, czy potrafią znaleźć jakieś praktyczne zastosowanie dyfrakcji elektronowej. W razie potrzeby stara się ich nakierować na właściwy trop - badanie struktury krystalicznej ciał stałych i mikroskopię elektronową. | |
Praca domowa: | |
Obejrzenie filmu dołączonego do e‑materiału celem przyswojenia sobie zasady i specyfiki działania mikroskopu TEM. Rozwiązanie problemów związanych z tym materiałem. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można wykorzystać również w trakcie lekcji jako prezentacja zastosowania dyfrakcji elektronów. |