Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Etyka dokumentalisty. Filip Mosz, bohater Amatora Krzysztofa Kieślowskiego, i jego droga do krystalizacji etyki zawodowej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
II. Rozpoznawanie związków między filozofią a innymi działami kultury europejskiej, zwłaszcza między filozofią a sztuką (w tym literaturą piękną), religią i nauką.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji. Uczeń:

  • wyjaśnia znaczenie określenia homo sovieticus;

  • ocenia, których bohaterów filmu Amator można zaliczyć do grona homo sovieticus;

  • interpretuje film Amator K. Kieślowskiego;

  • rekonstruuje kodeks etyczny współczesnego filmowca‑dokumentalisty.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z filmem Amator w reż. K. Kieślowskiego.

Faza wprowadzająca:

  1. Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Co to znaczy pracować etycznie?

Faza realizacyjna:

  1. Lego logos. Praca z treścią e‑materiału metodą lego logos. W zależności od liczebności klasy, w 2‑4-osobowych grupach układają konstrukcje z klocków lego, odzwierciedlające budowę i znaczenie filmu Amator. Następnie każda grupa prezentuje swoją konstrukcję, przedstawiając jednocześnie sposób interpretacji dzieła. Nauczyciel, na podstawie uczniowskich propozycji, inicjuje krótką dyskusję.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Uczniowie odczytują polecenia:
    Przeczytaj w Słowniku definicję pojęcia homo sovieticus, a następnie odczytaj jego cechy ze schematu. Przypomnij sobie sceny z udziałem dyrektora zakładu, w którym pracuje Filip Mosz. Na ich podstawie oceń, czy jest on przykładem homo sovieticus.
    Zastanów się, jaki wpływ na pracę reżysera filmowego, Filipa Mosza, ma dyrektor? Czy bohater wypełnia wszystkie jego polecenia? Jak się do nich ustosunkowuje? Co, paradoksalnie, dzięki dyrektorowi zrozumiał Filip Mosz?
    Wykonują polecenia w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z osobą z ławki.

  4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 5‑6. Omówienie wyników na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wspólnie przygotowują odpowiedź do zadań nr 7 i 8.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Wróć do ćwicznia nr 3 i na jego podstawie napisz pracę argumentacyjną na temat: Czy odpowiedź o moralność bohaterów Amatora Kieślowskiego może być jednoznaczna? Pamiętaj o uargumentowaniu swojej odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Krzysztof Kieślowski: I`m so‑so..., reż. K. Wierzbicki, 1995.

  • K. Kieślowski, Autobiografia, Kraków 2012.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.