1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z tekstem Przysięgi Hipokratesa, która dotyczy lekarzy rozpoczynających pracę zawodową. Przeredaguj tekst tak, aby mógł dotyczyć reżysera‑dokumentalisty.

1

Przysięgam na Apollona lekarza, na Asklepiosa, Hygieje, i Panaceje oraz na wszystkich bogów i boginie, biorąc ich na świadków, że wedle mej możności i rozeznania będę dochowywał tej przysięgi i tych zobowiązań.

Mistrza mego w tej sztuce będę szanował na równi z rodzicami, będę się dzielił z nim mieniem i na żądanie zaspokajał jego potrzeby: synów jego będę uważał za swoich braci i będę uczył ich swej sztuki, gdyby zapragnęli się w niej kształcić, bez wynagrodzenia i żadnego zobowiązania z ich strony; prawideł, wykładów i całej pozostałej nauki będę udzielał swym synom, synom swego mistrza oraz uczniom, wpisanym i związanym prawem lekarskim, poza tym nikomu innemu. Będę stosował zabiegi lecznicze wedle mych możności i rozeznania ku pożytkowi chorych, broniąc ich od uszczerbku i krzywdy.

Nikomu, nawet na żądanie, nie dam śmiercionośnej trucizny, ani nikomu nie będę jej doradzał, podobnie też nie dam nigdy niewieście środka poronnego. W czystości i niewinności zachowam życie swoje i sztukę swoją. Nie będę operował chorych na kamicę, pozostawiając to ludziom zawodowo stosującym ten zabieg.

Do jakiegokolwiek wejdę domu, wejdę doń dla pożytku chorych, nie po to, żeby świadomie wyrządzać krzywdę lub szkodzić w inny sposób, wolny od pożądań zmysłowych tak wobec niewiast jak i mężczyzn, wobec wolnych i niewolników.

Cokolwiek bym podczas dziennikarskiego śledztwa, czy poza nim, z życia ludzkiego ujrzał, czy usłyszał, czego nie należy na zewnątrz rozgłaszać, będę milczał, zachowując to w tajemnicy.

Jeżeli dochowam tej przysięgi i nie złamię jej, obym osiągnął pomyślność w życiu i pełnieniu tej sztuki, ciesząc się uznaniem ludzi po wszystkie czasy; jeżeli ją przekroczę i złamię, niech mnie los przeciwny dotknie.

RvL4HyXt87THS
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Na podstawie słów wypowiedzianych przez Krzysztofa Zanussiego w filmie Amator Krzysztofa Kieślowskiego oraz poniżej cytowanych słów reżysera zastanów się, co jest powinnością moralną reżysera filmowego. Oznacz, które z poniższych propozycji są prawdziwe, a które fałszywe.

1
ks. Marek Lis Krzysztof Zanussi. Przewodnik teologiczny

Krzysztof Zanussi na spotkaniu z widzami w filmie Krzysztofa Kieślowskiego Amator:

„Na tym polega cały nasz wieczny dramat. Ciągle zadajemy sobie pytanie, czy to, co mówimy, jest naprawdę obiektywnie, słuszne czy mądre, a jednocześnie nie możemy nigdy ustalić, jaki ten sprawdzian konkretnie ma być. Każdy z nas, robiąc filmy, ma tę nadzieję, że to, co robimy, komuś pomoże, coś w społeczeństwie zmieni, coś w ludziach zmieni. Ale nie przesadzajmy z drugiej strony. Nie jesteśmy już tymi inżynierami dusz ludzkich, którzy potrafili zrobić jeden obraz i natychmiast zjawiska społeczne się zmienią, ustąpią, zacznie się jakaś nowa era. Jednym słowem, sprawdzian jest czymś bardzo względnym. Nie ma jednego, twardego sprawdzianu. Nie wiem. I w tym wątpieniu jest cała nasza siła. Dlatego że z tego wątpienia wynika następna wypowiedź. Z tego wątpienia wynika pragnienie, żeby powiedzieć coś jeszcze raz, trochę inaczej, może bardziej sugestywnie, może dobitniej, może trafniej”.

Krzysztof Zanussi:
„Mam takie odczucie, że jeśli ja wierzę, jeśli znam jakiś ułamek prawdy i równocześnie wiem, że inni go nie znają, to się bardzo chcę tym podzielić. To jest chyba takie naturalne pragnienie człowieka. Jeżeli wszyscy toną, a ja wiem, co zrobić, żeby nie utonąć, to chyba normalne, że chcę swoje doświadczenie upowszechnić, żeby kogoś ratować”.

cw2 Źródło: ks. Marek Lis, Krzysztof Zanussi. Przewodnik teologiczny, Opole 2015.
RTSAAiyIUs47S
Zrobić film za wszelką cenę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Starać się zmienić swoim filmem świat na lepsze. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dążyć do ukazania prawdy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Starać się dzielić swoją wiedzą, doświadczeniem i obserwacjami. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nachalnie przekonywać do swoich racji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Swoimi filmami zadawać pytania i skłaniać do refleksji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Swoimi filmami dawać jednoznaczne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Człowiek prawdziwy i reżyser jednocześnie to ktoś, kto pomaga widzom, przez swoją sztukę, stać się lepszymi ludźmi. Przeczytaj tekst Krzysztofa Kieślowskiego i wskaż, jakimi ludźmi – rzeczywistymi czy prawdziwymi – są bohaterowie filmu.

Człowiek prawdziwy i reżyser jednocześnie to ktoś, kto pomaga widzom, przez swoją sztukę, stać się lepszymi ludźmi. Zapoznaj się z tekstem Krzysztofa Kieślowskiego i wskaż, jakimi ludźmi – rzeczywistymi czy prawdziwymi, są bohaterowie filmu.

1
Stanisław Zawiśliński Kieślowski. Ważne, żeby iść. Biografia

10.02.80. Notatki: Coraz bardziej rysuje się w społeczeństwie podział na «ludzi rzeczywistych» i «ludzi prawdziwych». «Człowiek prawdziwy» dochodzi sensu swojej egzystencji. Dąży do tego, aby jego działania odpowiadały godności ludzkiej, niepowtarzalności człowieczego losu, przynosiły pożytek innym. «Człowiek rzeczywisty» zadowala się wykorzystywaniem tego, co niesie potoczne życie, pochłania go całkowicie realizacja konsumpcyjnego szczęścia na co dzień. I tak jak człowiek rzeczywisty nie znosi człowieka prawdziwego, który jest dla niego po prostu chodzącym wyrzutem sumienia, tak samo nie jest on skłonny zastanawiać się nad celem swojego życia, będącego przecież powinnością wobec innych, wobec społeczeństwa.

Nie ulega wątpliwości, że ludzie dostrzegają w innych człowieka wtedy, gdy spojrzą na swe życie z innej, pozaegoistycznej perspektywy. Ludzi rzeczywistych trzeba zmienić w ludzi prawdziwych. Taka rewolucja jest obecnie — gdy okazuje się, że społeczeństwa wysoko rozwiniętej konsumpcji mogą być również społeczeństwami złymi i okrutnymi — ze wszech miar konieczna (...). Trzeba zachować wartości moralne, podstawowe (...). Ja generalnie wierzę że ludzie są dobrzy (…). Myślę, że nikt nie rodzi się świnią. To walka z codziennymi kłopotami zmienia ludzi na gorsze; troska o dzieci, rodzinę, karierę, załatwienie miejsca w przedszkolu, przydziału na mieszkanie, samochód czy telewizor kolorowy. Konieczność załatwiania, ustawicznego kombinowania, nie może pozostać bez wpływu na postawy czy osobowości. W ten sposób ludzie, którzy nie są źli i nigdy by takimi nie byli, postępują tak, że sami się tego wstydzą.

cw3 Źródło: Stanisław Zawiśliński, Kieślowski. Ważne, żeby iść. Biografia, Warszawa 2011, s. 207–208.
RHqIUuQznHtmW
Filip Mosz Człowiek prawdziwy Możliwe odpowiedzi: 1. Rejestruje rzeczywistość taką, jaka jest., 2. Niszczy film o cegielni., 3. Nie zwraca uwagi na ostrzeżenia ze strony najbliższych., 4. Sens swojej egzystencji odkrywa w dokumentowaniu rzeczywistości., 5. Filmy przejmują pierwsze miejsce w systemie wartości bohatera., 6. Wykorzystuje to, co niesie potoczne życie w swoich filmach, żeby osiągnąć sukces., 7. W swoich filmach chce udokumentować wizerunek prawdziwego człowieka. Człowiek rzeczywisty Możliwe odpowiedzi: 1. Rejestruje rzeczywistość taką, jaka jest., 2. Niszczy film o cegielni., 3. Nie zwraca uwagi na ostrzeżenia ze strony najbliższych., 4. Sens swojej egzystencji odkrywa w dokumentowaniu rzeczywistości., 5. Filmy przejmują pierwsze miejsce w systemie wartości bohatera., 6. Wykorzystuje to, co niesie potoczne życie w swoich filmach, żeby osiągnąć sukces., 7. W swoich filmach chce udokumentować wizerunek prawdziwego człowieka.
Rvnh98aUqsCBC
Stanisław Osuch, kierownik Filipa Człowiek prawdziwy Możliwe odpowiedzi: 1. Chce, aby Filip Mosz kierował się głównie własną intuicją i pewnością, że ma rację., 2. Popiera decyzje dyrektora dotyczące kontroli scenariuszy., 3. Dostrzega szczęście człowieka w jego zwyczajnym życiu., 4. Ostrzega Filipa przed konsekwencjami jego własnych wyborów., 5. Popiera decyzję dyrektora fabryki o nagraniu jubileuszu przez Filipa. Człowiek rzeczywisty Możliwe odpowiedzi: 1. Chce, aby Filip Mosz kierował się głównie własną intuicją i pewnością, że ma rację., 2. Popiera decyzje dyrektora dotyczące kontroli scenariuszy., 3. Dostrzega szczęście człowieka w jego zwyczajnym życiu., 4. Ostrzega Filipa przed konsekwencjami jego własnych wyborów., 5. Popiera decyzję dyrektora fabryki o nagraniu jubileuszu przez Filipa.
RbtkBGzorc8xo
Andrzej Jaruga Człowiek prawdziwy Możliwe odpowiedzi: 1. Odrzuca film Filipa Mosza ze względu na kontrowersyjny temat., 2. Domaga się od twórców ukazania prawdziwego życia człowieka, które nie jest podporządkowane wymogom stawianym przez zarządy organizacji., 3. Krytykuje „zakładowe” podejście do filmów zaprezentowanych podczas festiwalu., 4. Chce pokazania indywidualnego charakteru twórczości filmowców., 5. Podkreśla rolę wolności twórczej amatorów. Człowiek rzeczywisty Możliwe odpowiedzi: 1. Odrzuca film Filipa Mosza ze względu na kontrowersyjny temat., 2. Domaga się od twórców ukazania prawdziwego życia człowieka, które nie jest podporządkowane wymogom stawianym przez zarządy organizacji., 3. Krytykuje „zakładowe” podejście do filmów zaprezentowanych podczas festiwalu., 4. Chce pokazania indywidualnego charakteru twórczości filmowców., 5. Podkreśla rolę wolności twórczej amatorów.
RtrNEV4HVQPIB
Dyrektor fabryki Człowiek prawdziwy Możliwe odpowiedzi: 1. Chce kontroli treści filmów kręconych przez koło filmowe., 2. Dostrzega konieczność dostosowania się do warunków społeczno-gospodarczych, aby dbać o dobro pracowników., 3. Najważniejsze jest dla niego dobro zakładu., 4. Dostrzega konieczność ukrycia pewnych faktów, aby móc stwarzać dodatkowe możliwości pracy., 5. Chce cenzurować filmy. Człowiek rzeczywisty Możliwe odpowiedzi: 1. Chce kontroli treści filmów kręconych przez koło filmowe., 2. Dostrzega konieczność dostosowania się do warunków społeczno-gospodarczych, aby dbać o dobro pracowników., 3. Najważniejsze jest dla niego dobro zakładu., 4. Dostrzega konieczność ukrycia pewnych faktów, aby móc stwarzać dodatkowe możliwości pracy., 5. Chce cenzurować filmy.
111
Ćwiczenie 4

W ostatniej scenie filmu Filip Mosz kieruje kamerę na samego siebie. Wypisz jak najwięcej możliwych interpretacji tej sceny w formie mapy myśli.

W ostatniej scenie filmu Filip Mosz kieruje kamerę na samego siebie. Wypisz jak najwięcej możliwych interpretacji tej sceny w formie wypunktowanej listy hasłowej.

R7c4fJ7lk2jGE
Amator, reż. K. Kieślowski
Źródło: Dystrybutor: Best Film Co. Dystrybutor, Producent: Zespół Filmowy „Tor”, tylko do użytku edukacyjnego.
R5hl2VJZc4Mhl1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
RPXSm2pnQwNu5
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zastanów się, jak wizja etyczno‑moralna wypływająca z postawy Filipa Mosza koresponduje z programem Juliana Kornhausera i Adama Zagajewskiego z książki Świat nieprzedstawiony.

1
Julian Kornhauser, Adam Zagajewski Świat nieprzedstawiony

Gdy milczą filozofowie, mówi kultura masowa. W glorii herosów chodzą bohaterowie „Polski zdziecinniałej”, artyści obłudy i złego sumienia. Sztuka jest taka, jaka jest etyka. Takie jest tło, społeczne i kulturalne, wystąpienia nowej generacji, która swoje zadania uświadamiała sobie w latach 1968–1970.

W naszej kulturze odbywa się bezkrwawy przewrót, którego celem nie jest zastąpienie dawnych nazwisk przez nowe, twórców starych przez młodych, znudzonych przez ambitnych, lecz wprowadzenie nowej wizji kultury, nowego widzenia naszego świata, programu, który jest zarazem maksymalistyczny i skromny, gdyż wymaga mówienia prawdy, odwagi wobec świata, zrozumienia samego siebie i swego środowiska, poznania warunków swego istnienia. Kształtująca się kultura nie wytwarza przeciwieństwa analogicznego do opozycji opera — operetka, a co za tym idzie, nie pogłębia przepaści między elitą a odbiorcą. Nie tworzy swego Mr Hyde'a, nie powołuje do życia systemu zdegradowanych odpowiedników. Zniesienie hipokryzji, zaleczenie rozdarcia między językiem a rzeczywistością, między ciałem a umysłem, jest zadaniem nowej kultury.

Artystycznej i moralnej połowiczności kultury dotychczasowej kultura wstępująca przeciwstawia bezwzględność, przede wszystkim pogłębiającą się z każdą książką i z każdym przedstawieniem teatralnym samowiedzę. Amorficzności i chaosowi, galaretowatej substancji „Polski zdziecinniałej” przeciwstawia ostro zarysowane formy, świadome decyzje i wyraźnie sformułowane tezy. Działalność artystyczna nowej generacji zaczęła się od oczyszczenia pola, od krytyki postaw dwuznacznych, kłamstwa i zakłamania, pozornego zaangażowania i pozornego sprzeciwu, w ogóle od krytyki pozoru, aby odróżnić go od wartości rzeczywistych. [...]

Działalność taka wymaga refleksji nad znaczeniem słowa „zaangażowanie”. Słowo to nie uległo dewaluacji, zdewaluowali się ci, którzy wykrętnie i jednostronnie głosili postulat zaangażowania, podczas gdy sami byli konformistami. Zaangażowanie jest decyzją, która oscyluje między niebezpieczeństwem skrajnej akceptacji i skrajnej negacji, między serwilizmem a nihilizmem, między tworzeniem okolicznościowych pieśni a dobrowolną izolacją społeczną. Rozwiązaniem sprzeczności między literaturą opisującą rzeczywistość z optymistyczną obłudą a literaturą schizofrenicznie zrywającą związki ze światem jest stworzenie takiej literatury, która żywiąc się konkretem nie ulegnie mu, nie zaakceptuje w pełni swojego tworzywa, zachowa wobec niego dystans, utrzyma swą godność krytyczną, ale umieści ją w żywym, realnym środowisku. [...]

Realizacja tego programu nie jest łatwym zadaniem dla literatury jako części kultury. Chaos nowego, zmieniającego się świata wymyka się skupionemu wysiłkowi pisarza. Sam pisarz zresztą nie tworzy wartości, które miałby potem narzucać rzeczywistości. Jest jednak niebagatelnym pośrednikiem w procesie ich przekazywania i narastania, w procesie „uszlachetniania” już istniejącej materii życia. Literatura musi tu współpracować z humanistą i ze wszystkimi dziedzinami kultury. Uchwycenie i opanowanie rzeczywistości jest zadaniem równie trudnym i równie naglącym dla wszystkich regionów kultury. Jest to akcja pomocy dla człowieka zagubionego w ruchomym uniwersum faktów i wartości, akcja wytwarzania siatki współrzędnych, kultury cywilizującej żywioł świata. Demaskowanie dzisiejszej obłudy i dzisiejszego rozdarcia stwarza warunki dla wolnej od obłudy rzeczywistości kulturalnej i społecznej. Jest programem sztuki socjalistycznej.

1 Źródło: Adam Zagajewski, Julian Kornhauser, Świat nieprzedstawiony, 1974 r., dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/zagajewski-kornhauser-swiat-nieprzedstawiony.html#footnote-idm140014816770600 [dostęp 9.02.2022 r.].
R1UpEYyB5lmja
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Krzysztof Kieślowski powiedział kiedyś: „Nieważne, gdzie stawia się kamerę, ważne jest – po co?” Popatrz na zdjęcie przedstawiające nagrobek reżysera. W kontekście etyki reżysera zastanów się i napisz, co symbolizuje rzeźba na grobie Krzysztofa Kieślowskiego.

Krzysztof Kieślowski powiedział kiedyś: „Nieważne, gdzie stawia się kamerę, ważne jest – po co?”. Zapoznaj się z opisem zdjęcia przedstawiającego nagrobek reżysera. W kontekście etyki reżysera zastanów się i napisz, co symbolizuje rzeźba na grobie Krzysztofa Kieślowskiego.

RNIu1C88HPrB8
(Uzupełnij).
R1a1H9BCjtPVQ
Grób Krzysztofa Kieślowskiego autorstwa Krzysztofa M. Bednarskiego na warszawskich Starych Powązkach.(fot Zu)
Źródło: Zuska, , Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7

Przeczytaj fragment mowy pogrzebowej ks. Józefa Tischnera wygłoszonej podczas pogrzebu Krzysztofa Kieślowskiego. Zastanów się nad sensem słów księdza i przesłaniem moralnym Amatora. Postaw hipotezę interpretacyjną odnoszącą się do całego filmu, która byłaby próbą odpowiedzi na pytanie: Co Filip Mosz zrozumiał jako człowiek i reżyser?

Zapoznaj się z fragmentem mowy pogrzebowej ks. Józefa Tischnera wygłoszonej podczas pogrzebu Krzysztofa Kieślowskiego. Zastanów się nad sensem słów księdza i przesłaniem moralnym Amatora. Postaw hipotezę interpretacyjną odnoszącą się do całego filmu, która byłaby próbą odpowiedzi na pytanie: Co Filip Mosz zrozumiał jako człowiek i reżyser?

1
Kieślowski po latach. W zwierciadle opinii i wspomnień

Stoimy dzisiaj w obliczu śmierci naszego brata Krzysztofa — wielkiego świadka naszych ludzkich dramatów. Jesteśmy głęboko poruszeni tą śmiercią. Stoimy bardziej samotni niż kiedykolwiek i jeszcze bardziej zubożali. Dopiero w obliczu tej trumny widzimy, jakim bogactwem są nasi Przyjaciele — ci, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie. [...] Posłużmy się słowami Ewangelii. Chrystus powiedział kiedyś: ,,Kto idzie za mną, nie będzie chodził w ciemnościach, lecz będzie miał światło życia”. Zatrzymajmy się chwilę przy słowach: „światło życia”. Słowa te doskonale przystają do artysty, dla którego świat był przede wszystkim światem światła. Czym byłby świat bez światła? Nawet gdyby taki świat istniał, to jakby nie było świata. Więc Brat nasz Krzysztof miał w sobie jakieś „światło życia”. Światłem i cieniem wydobywał na jaw prawdy o człowieku. I trafne jest również to, że było to światło życia. Nie śmierci, lecz właśnie życia. Światło przenikało w głąb człowieka. Wydobywał z mroku główną sprawę naszego świata — sprawę człowieczeństwa człowieka. Gdy jedni artyści pokazywali dramat polskiej nadziei, gdy inni strzegli pamięci o polskich cierpieniach, jeszcze inni niepokoili się o władzę i o chleb. On szedł głębiej pokazywał i pęknięcie w głębi człowieka. Człowiek pękł w swoim środku. I stoi wobec niewykonalnego zadania: pojednania siebie ze sobą. Brat Krzysztof, artysta i znawca ludzkich tajemnic, wpuszczał światło życia w środek ludzkich pęknięć i opowiadał o możliwości pojednania. Tym sposobem pośredniczył — pośredniczył w drodze człowieka do samego siebie. Gdy inni artyści pośredniczyli w drodze człowieka do świata, on pośredniczył w drodze człowieka do samego siebie. I były to „dobre zawody”, w jakich wystąpił.

Św. Paweł mówi „wiarę ustrzegłem”. Czy można to samo powiedzieć o dziele naszego Brata Krzysztofa? [...]

cw7 Źródło: Kieślowski po latach. W zwierciadle opinii i wspomnień, red. S. Zawiśliński, K. Zamłyskowska, Łódź 2016.
R15Gd9OPwIZKU
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj postać Filipa Mosza i konsekwencje jego pracy twórczej. Zastanów się, jak zmieniły się czasy od momentu premiery filmu Amator. Zapisz 10 pytań dotyczących prawa i etyki postępowania, na które powinien odpowiedzieć sobie współczesny filmowiec‑dokumentalista, zanim przystąpi do realizacji pracy nad swoim dziełem (z odpowiedziami „tak” i „nie”).

R1CMotvjJVaeB
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wróć do ćwicznia nr 3 i na jego podstawie napisz pracę argumentacyjną na temat: Czy odpowiedź na pytanie o moralność bohaterów Amatora Kieślowskiego może być jednoznaczna? Pamiętaj o uargumentowaniu swojej odpowiedzi.

R1GfHpQXfaJhz
(Uzupełnij).