Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Historia Dekalogu – jak i po co ustanowiono „Dziesięć słów”?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi, jak i po co ustanowiono „Dziesięć słów”;
opisze znaki zawarcia przymierza między Bogiem a Noem, Abrahamem i Mojżeszem;
wyjaśni, na czym polega ponadczasowość Dekalogu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel informuje uczniów o tym, że film Dekalog Krzysztofa Kieślowskiego jest jednym z 45 filmów polecanych przez Watykan (wśród najlepszych filmów w dziejach kina). Prosi uczniów o zapoznanie się z filmem Dekalog I.
Nauczyciel prosi również o zapoznanie się z komentarzem do filmu zamieszczonym w internecie: https://ninateka.pl/vod/rozmowy/dekalog-i-spotkanie/
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Zadaje pytania wprowadzające dotyczące obejrzanych filmów.
- Czym jest Dekalog dla chrześcijanina?
- Dlaczego Dekalog jest akceptowalny nie tylko przez chrześcijan?
- Czy Dekalog Kieślowskiego jest adaptacją religijną? Uzasadnij swoją odpowiedź.
- W czym opinie na temat filmu Kieślowskiego ks. Andrzeja Lutra i prof. Ewy Łętowskiej się różnią? Omów te aspekty.Nauczyciel wyświetla temat i udostępnia uczniom e‑materiał „Historia Dekalogu – jak i po co ustanowiono „Dziesięć słów”?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem – uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Następnie w parach przygotowują mapę myśli podsumowującą wiadomości z tych sekcji. W centralnym punkcie mapy uczniowie mogę umieścić słowo Biblia, a następnie odnogi dotyczące np. trzy przymierza (wraz z opisem), Mojżesz (jego historia), teofania, zawarcie przymierza).
Praca z multimedium – uczniowie zapoznają się z nagraniem w sekcji „Audiobook”. Oba polecenia tam zamieszczone wykonują indywidualnie. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” – wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3, 4. Ćwiczenia 5, 6, 7, 8 uczniowie wykonują w parach.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
Jaką wartość dla ciebie ma Dekalog?
Prosi uczniów o szczere odpowiedzi. Warto, aby na to pytanie odpowiedziało co najmniej kilka osób.
Praca domowa:
Napisz tekst liczący 150–180 słów, w którym udowodnisz, że przykazanie: „Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie!” (Wj 20, 3) nie dotyczy tylko zakazu politeizmu.
Materiały pomocnicze:
Michał Peter, Wykład Pisma Świętego Starego Testamentu, Poznań 1978.
Dorothea Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej: leksykon, Instytut Wydawniczy PAX, 2001.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.