Sprawdź się
W Biblii używa się frazeologizmu mającego charakter archaiczny: „Dziesięcioro przykazań”. „Dziesięcioro” to liczebnik zbiorowy. Jaki warunek musi spełnić rzeczownik z nim związany, aby użycie takiej formy liczebnika było poprawne?
- Rzeczownik dotyczy osób różnej płci.
- Rzeczownik określa tylko istoty żyjące.
- Rzeczownik określa przedmioty, których nazwy występują wyłącznie w liczbie mnogiej.
- Musi to być rzeczownik własny.
- Musi to być rzeczownik rodzaju żeńskiego.
Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie!Możliwe odpowiedzi: 1. Nakaz monoteizmu, 2. Obowiązki człowieka w stosunku do wszystkich ludzi, 3. Obowiązki człowieka w stosunku do Boga, 4. Obowiązki człowieka w stosunku do rodziny
Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach pod ziemią! [...] Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić.Możliwe odpowiedzi: 1. Nakaz monoteizmu, 2. Obowiązki człowieka w stosunku do wszystkich ludzi, 3. Obowiązki człowieka w stosunku do Boga, 4. Obowiązki człowieka w stosunku do rodziny
Czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył na ziemi, którą Pan, Bóg twój, da tobie.Możliwe odpowiedzi: 1. Nakaz monoteizmu, 2. Obowiązki człowieka w stosunku do wszystkich ludzi, 3. Obowiązki człowieka w stosunku do Boga, 4. Obowiązki człowieka w stosunku do rodziny
Nie będziesz zabijał. Nie będziesz cudzołożył. Nie będziesz kradł.Możliwe odpowiedzi: 1. Nakaz monoteizmu, 2. Obowiązki człowieka w stosunku do wszystkich ludzi, 3. Obowiązki człowieka w stosunku do Boga, 4. Obowiązki człowieka w stosunku do rodziny
Na podstawie lektury podanych trzech fragmentów Biblii napisz tekst, w którym własnymi słowami opiszesz, jakie były znaki zawarcia przymierza przez Boga z Noem, Abrahamem i Mojżeszem, oraz na czym polegała obietnica złożona każdemu z tych patriarchów.
Rdz, 9, 8–139. 8 Potem Bóg tak rzekł do Noego i do jego synów: 9 «Ja, Ja zawieram przymierze z wami i z waszym potomstwem [...] 11 Zawieram z wami przymierze, tak iż nigdy już nie zostanie zgładzona wodami potopu żadna istota żywa i już nigdy nie będzie potopu niszczącego ziemię». 12 Po czym Bóg dodał: «A to jest znak przymierza, które ja zawieram z wami i każdą istotą żywą, jaka jest z wami, na wieczne czasy: 13 Łuk mój kładę na obłoki, aby był znakiem przymierza między Mną a ziemią.
Źródło: Rdz, 9, 8–13, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 31.
Rdz 17, 3–817. 3 Abram padł na oblicze, a Bóg tak do niego mówił: 4 «Oto moje przymierze z tobą: staniesz się ojcem mnóstwa narodów. 5 Nie będziesz więc odtąd nazywał się Abram, lecz imię twoje będzie Abraham, bo uczynię ciebie ojcem mnóstwa narodów. 6 Sprawię, że będziesz niezmiernie płodny, tak że staniesz się ojcem narodów i pochodzić będą od ciebie królowie. [...] 8 I oddaję tobie i twym przyszłym potomkom kraj, w którym przebywasz, cały kraj Kanaan, jako własność na wieki, i będę ich Bogiem».
Źródło: Rdz 17, 3–8, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 36.
Wj 24, 12–1724. 12 Pan rzekł do Mojżesza: «Wstąp do Mnie na górę i pozostań tam, a dam ci tablice kamienne, Prawo i przykazania, które napisałem, aby ich pouczyć». 13 Wstał więc Mojżesz i Jozue, jego pomocnik, i wstąpił Mojżesz na górę Bożą. 14 Powiedział zaś tak do starszyzny: «Pozostańcie tu, aż wrócimy do was. [...] ». 15 Gdy zaś Mojżesz wstąpił na górę, obłok ją zakrył. 16 Chwała Pana spoczęła na górze Synaj, i okrywał ją obłok przez sześć dni. W siódmym dniu [Pan] przywołał Mojżesza z pośrodka obłoku. 17 A wygląd chwały Pana w oczach Izraelitów był jak ogień pożerający na szczycie góry.
Źródło: Wj 24, 12–17, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 90.
Czy Bóg stawiał warunki, zawierając poszczególne akty przymierza z narodem wybranym? Napisz krótki tekst, w którym porównasz zasady uzależniające wypełnienie danego przymierza od zachowania ludzi. Wykorzystaj fragmenty Rdz 9, 8–13 i Rdz 17, 3–8 z poprzedniego ćwiczenia oraz poniższy:
Wj 20, 4–720. 4 Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach pod ziemią! 5 Nie będziesz oddawał im pokłonu i nie będziesz im służył, ponieważ Ja Pan, twój Bóg, jestem Bogiem zazdrosnym, który karze występek ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia względem tych, którzy Mnie nienawidzą. 6 Okazuję zaś łaskę aż do tysiącznego pokolenia tym, którzy Mnie miłują i przestrzegają moich przykazań. 7 Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy, gdyż Pan nie pozostawi bezkarnie tego, który wzywa Jego imienia do czczych rzeczy
Źródło: Wj 20, 4–7, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 86.
Wyjaśnij, na czym polega ponadczasowość Dekalogu.
Sparafrazuj opis wymienionych w Dekalogu obowiązków człowieka względem Boga. Jak dziś można rozumieć te przykazania?
Nazwij swoimi słowami te wartości etyczne, które w Dekalogu Bóg nakazuje zachowywać ludziom.
Napisz tekst liczący 150–180 słów, w którym udowodnisz, że przykazanie: Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie!
(Wj 20, 3) nie dotyczy tylko zakazu politeizmu.