Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ułamki dziesiętne skończone i okresowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Uczeń:
wskazuje wśród podanych liczb w postaci dziesiętnej liczby wymierne oraz niewymierne,
przedstawia liczbę podaną w postaci ułamka zwykłego w postaci ułamka dziesiętnego (skończonego lub nieskończonego okresowego),
wyznacza rozwinięcie dziesiętne ułamków zwykłych,
wyznacza wskazaną cyfrę po przecinku liczby podanej w postaci rozwinięcia dziesiętnego okresowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji.
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji tj. „Ułamki dziesiętne skończone i okresowe”, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z animacją.
Uczniowie wykonują wspólnie na forum klasy ćwiczenia nr 1‑2.Uczniowie wykonują pierwsze dwa ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 3‑5 na czas (od łatwiejszego do trudniejszych). Grupa, która poprawnie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które nie zostały dokończone na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Rozwinięcia dziesiętne ułamka zwykłegoRozwinięcia dziesiętne ułamka zwykłego
Zamiana ułamków zwykłych na liczby dziesiętne i odwrotnieZamiana ułamków zwykłych na liczby dziesiętne i odwrotnie
Animację można wykorzystać na zajęciach poświęconych wykonywaniu działań na liczbach rzeczywistych.