Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Interferencja fal rozchodzących się wzdłuż jednego kierunku |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Metody nauczania: | burza mózgów, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer (najlepiej laptop) z dwoma głośnikami komputerowymi, rzutnik multimedialny |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Na czym polega zasada superpozycji fal?”, |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel podaje kilka różnych wielkości fizycznych, takich jak: masa, temperatura, prędkość, siła i prosi uczniów o przypomnienie jak się dodają do siebie. Czy dwie masy na wadze dadzą większą masę? Czy zmieszanie dwóch szklanek wody o określonej temperaturze da w rezultacie wodę o tej samej, czy o wyższej temperaturze? Jaka jest wypadkowa prędkość w zależności od kierunków sumowanych prędkości? Jak dodają się siły? Na końcu nauczyciel przypomina, czym jest amplituda fali i prosi uczniów o przewidzenie, jak dodadzą się amplitudy dwóch fal rozchodzących się w jednym ośrodku. | |
Faza realizacyjna: | |
- Nauczyciel przygotowuje doświadczenie, które uczniowie wykonują zgodnie z dołączoną animacją, podzieleni na trzy grupy. Każda z grup wykorzystuje dźwięk o innej częstotliwości: 1000 Hz, 1500 Hz, 2000 Hz. W miarę możliwości oprócz ucha jako detektor wykorzystuje się smartfon, nagrywając jednocześnie dźwięk i obraz, aby ułatwić rekapitulację przebiegu doświadczenia. Grupy dostają za zadanie zmierzyć miarką centymetrową odległości między głośnikami, kiedy na ich linii następuje wyciszenie dźwięku. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie sprawdzają zrozumienie tematu wykonując zadania 2 i 5. | |
Praca domowa: | |
W domu uczniowie mają wykonać zadania 1, 3‑4, 6‑8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja może być wykorzystana na lekcji lub może służyć do powtórzenia wiadomości w domu. |