Pokaż ćwiczenia:
R3k5rHSdQeB0X1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdania: Dwie fale wzajemnie się wzmacniają, jeśli w jakimś punkcie maksima jednej z nich nakładają się z maksimami / minimami / maksimami albo minimami drugiej fali. Do wygaszenia fal harmonicznych dochodzących z dwóch jednakowych źródeł dochodzi wówczas, gdy odległości obserwatora od obu źródeł różnią się o parzystą / nieparzystą / parzystą albo nieparzystą wielokrotność połowy długości fali.
RN96FgGQuNrHP1
Ćwiczenie 2
Spotykające się w jednym punkcie dwa strumienie wody wzmacniają swoją intensywność, zaś dwa strumienie dźwięku spotykające się w jednym punkcie mogą się wzajemnie wzmacniać lub wygaszać. Wynika to z tego, że: Możliwe odpowiedzi: 1. Strumień wody ma naturę falową, zaś dźwięk nie ma natury falowej, 2. Dźwięk ma naturę falową, zaś strumień wody nie ma natury falowej, 3. Interferencja zachodzi dla fal dźwiękowych, zaś nie zachodzi dla fal na wodzie
1
Ćwiczenie 3
RPSff23e0ViPh
Dwa głośniki stojące jeden za drugim wytwarzają jednakowe fale dźwiękowe o długości fali 34 cm. Wskaż, w których z wymienionych niżej odległości między głośnikami, stojący przed nimi słuchacz słyszałby ich dźwięk jako wygaszony: Możliwe odpowiedzi: 1. 17 cm, 2. 35 cm, 3. 51 cm
2
Ćwiczenie 4
Rj2Q5I2OBum45
Dwie pałki wodne wystające z płytkiego akwenu poruszane wiatrem drgają w zgodnej fazie z częstotliwością 4 Hz. W pewnej odległości od tych pałek spoczywa na powierzchni wody pająk topik, który znajduje się w takim miejscu, że jedna pałka zasłania mu widok drugiej. Wokół pałek rozchodzą się z prędkością 1,6 m/s wytworzone przez nie na powierzchni wody fale, które interferują ze sobą w taki sposób, że w punkcie, gdzie znajduje się pająk, woda jest spokojna (fale się wygaszają). Która z wymienionych niżej odległości między pałkami byłaby zgodna z wyżej opisanymi warunkami? Możliwe odpowiedzi: 1. 10 cm, 2. 20 cm, 3. 30 cm
1
Ćwiczenie 5
R1Mip3uxmDUpy
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
1
Ćwiczenie 5

Skorzystaj z dostępnych Ci źródeł i wyjaśnij, czym jest superpozycja fal? Kiedy zachodzi, a kiedy nie?

uzupełnij treść
3
Ćwiczenie 6
RJg7UCQCYZ9EI
Długość fali dźwiękowej o częstotliwości 1000 Hz wynosi 34 cm. Kiedy dwa głośniki emitujące jednakowe fale o tej częstotliwości ustawiono jeden za drugim w odległości 51 cm, słuchacz stojący w odległości paru metrów od głośników na jednej linii z nimi zauważył wyraźnie ściszenie dźwięku. Następnie, nie zmieniając położenia głośników, zaczęto w sposób ciągły podwyższać wysokość dźwięku (i tym samym skracać długość fali dźwiękowej). Słuchacz zauważył, że początkowo dźwięk stał się głośniejszy, ale w pewnej chwili znowu się wyciszył. Jaką długość miała fala dźwiękowa w chwili, gdy nastąpiło jej powtórne wygaszenie? Możliwe odpowiedzi: 1. 28,3 cm, 2. 20,4 cm, 3. 10,2 cm
2
Ćwiczenie 7
RH0wtbpTOmpok
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
RcrEdmrEK6Bwk
Na rysunku zostały przedstawione wykresy wytwarzanych przez dwa jednakowe źródła jednakowych fal dźwiękowych rozchodzących się w tym samym kierunku. Oba źródła i słuchacz znajdują się na jednej linii, przy czym jedno źródło jest dalej od słuchacza, a drugie bliżej niego. Wykresy przedstawiają wychylenia ze stanu równowagi ciśnienia powietrza uchwycone w pewnej chwili czasu w dużej odległości od obu źródeł. Odpowiedz na pytania: a) Czy dźwięk powstały z nałożenia na siebie fal będzie głośniejszy niż dźwięk odpowiadający tylko jednej fali? tak / nie / nie da się określić b) Czy jest możliwe, że odległość między źródłami wynosiła 1,2 dm? tak / nie / nie da się określić c) Jaka byłaby amplituda fali, gdyby tak zmienić odległość między źródłami tych fal, aby uzyskać maksymalne możliwe ich wzmocnienie? 2 / 3 / 4 mPa
2
Ćwiczenie 8
Rjn4nyBeGebVQ
A
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
RcIniZ3gy8Pgu
B
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R1H7VR2PsqK2A
C
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
Rs2nrcXMozOLM
D
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R1WqX600QTzhG
Na podstawie wykresów fal na wodzie rozchodzących się wzdłuż jednego kierunku przedstawionych poniżej, określ która para będzie interferować wzmacniając się, która będzie interferować wygaszając się, a dla której nie da się zaobserwować ani trwałego wzmocnienia, ani trwałego wygaszenia: a) fale A) i B) będą wzmacniać się / będą wygaszać się / nie da się określić

b) fale C) i D) będą wzmacniać się / będą wygaszać się / nie będą interferować

c) fale A) i C) będą wzmacniać się / będą wygaszać się / nie da się określić

2
Ćwiczenie 9
R1QaLs4xifX11
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
Rb137fjHPEhiT
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
2
Ćwiczenie 10

Poniższy rysunek przedstawia rozchodzące się wzdłuż jednego kierunku jednakowe fale wytworzone przez dwa źródła odległe o d. Obie fale mają amplitudę A i długość fali λ. W pewnej chwili fala rozchodząca się z pierwszego źródła opisana jest funkcją f1(x)=A cos (2 π λ x), a fala rozchodząca się z drugiego źródła f2(x)=A cos (2 π λ (x-d)). Wskaż, jaka będzie amplituda fali powstałej z nałożenia tych dwóch fal.

Wskazówka: Zapisz, jaką postać będzie miała suma tych fal f1(x)+f2(x), wyciągnij amplitudę A przed nawias i skorzystaj z tożsamości trygonometrycznej: cos α + cos β =2 cos α + β 2 cos α - β 2

RWZgFfpndPslq
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
RnulNMpi3uTK9
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.